Vedvarende plager etter GHB og Amfetamin

Hei, hvor lenge der det vanlig at man kjenner plager etter å ha inntatt ghb og amfetamin?
Jeg har kun intatt dette ved et par anledninger tidliger, men havnet på en fest 3 netter på rad nå sist ons-lør, og siste inntak av noe var omkring 03 natt til lørdag. Inntaket var 3-4 korker hver natt og ca 2 striper hver natt, utover det aner jeg ikke da jeg egentlig kan lite om dette.
Jeg plages fortsatt med svimmelhet, skjelving, nedsatt koordinasjon, nedsatt konsentrasjon, tidivis også svette/hetetokter, samt ereksjonssvikt. Kroppen føles trøtt og energifattig. Jeg er også slankeoperert som kanskje kan ha noe å si på langvarige ettervirkinger.
Jeg vurderer å kontakte lege, men er usikker på hva videre eller hva jeg skal gjøre.

Mann, 37 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at kroppen får en reaksjon på inntak av rusmidler. Når man bruker rusmidler som GHB og amfetamin forstyrrer dette ulike sentre i hjernen som blant annet kan ha med produksjon av ulike signalstoffer å gjøre. Dette kan igjen føre til at man føler seg utmattet og energifattig. All GHB er nok ute av kroppen din på dette tidspunktet, men det kan tenkes at du fortsatt har noe amfetamin igjen i kroppen, som delvis kan forklare at du fremdeles opplever disse plagene. Samtidig forteller du at du har festet tre netter på rad, hvilket betyr at kroppen ikke har fått den søvnen den trenger. Har du sørget for å få i deg nok væske? De symptomene du beskriver kan komme av at kroppen er i ubalanse, og da kan det være viktig å sørge for nok væskeinntak, søvn og hvile. Frisk luft er heller ikke dumt.
Om det er noen sammenheng mellom slankeoperasjonen og de plagene du har nå, er vanskelig for oss så si. Det er mulig at kroppen din er mer utsatt, som følge av at den har vært gjennom en omfattende operasjon, men dette vet vi for lite om til å uttale oss.
Hvis symptomene ikke gir seg, anbefaler vi deg å ta kontakt med lege. Det kan være andre årsaker til at du har det slik, og da er det greit å få sjekket det opp. Fastlegen har taushetsplikt.
Du kan lese mer om amfetamin og GHB på våre hjemmesider.