Urinprøve benzo -analyse laboratorium

Ei venninne av meg lurer på om hun, da hun har løyet om hvilke benzo preparat hun har tatt, kan bli tatt for denne løgnen da denne blir sendt til laboratoriums -analyse? Må man bestille det spesifikt, og er det vanlig og gjøre dette?

Kvinne, 27 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ved vanlig immunologisk testing på laboratorier, er det vanlig at man tester for benzodiazepiner som gruppe. Imidlertid er det mulig å spesifisere for de ulike typene benzodiazepiner. Da brukes et annet analyseprinsipp. Om det er vanlig eller ikke, kommer an på hva du mener. I for eksempel tilfeller der man mistenker at pasienten bruker andre typer benzodiazepiner i tillegg til den h*n får utskrevet av lege, er det vanlig med slik testing. På standard urinprøver, det det vanlig å teste kun på gruppebasis.