Subuxone

Hei, jeg går i lar-skadereduksjon og fikk plutselig beskjed om at jeg måtte bytte til subuxone- film. Ønsker å fortsette på tablettene. Eller helst fått subutex istedet. Det jeg lurer på er om de kan bestemme dette eller har jeg noen rettigheter til å velge medikament selv?

Mann, 34 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi vet er det foreskrivende lege som i stor grad bestemmer hva h*n vil skrive ut av medikamenter, da basert på en helhetsvurdering av pasienten og dennes situasjon. Vi vet at det er en del som ikke får det LAR-medikamentet de helst vil ha, og med mindre det foreligger helt spesielle medisinke årsaker til det, er det nok ikke en rettighet å få bytte. Hvis grunnen til at de vil sette deg på film er at de er redde for misbruk kan du kanskje si deg villig til å ta hyppige urinprøver og spørre om det kan få dem til  revudrere.