Skoleoppgave om hasj

Jeg ser etter fakta om hasj på siden deres men finner det ingen steder og dermed sliter jeg fordi der er lekse til i morgen og vi startet på skolen i dag

Jente, 13 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er rart om du ikke finner noe info om hasj på sidene våre. Det skal være ganske lett å finne. Om du ser øverst på siden, er det ulike faner som du kan trykke på. Trykker du på den som heter Rusmidler, får du opp faktaartikler om de fleste rusmidlene.
Det kan hende du leter etter «hasj», men hasj står under betegnelsen «cannabis» (hasj, marihunan osv.) Cannabis er en fellesbetegnelse for produkter fra planten Cannabis sativa. Det viktigste aktive virkestoffet i cannabis er tetrahydrocannabinol (THC). THC er fettløselig og lagrer seg i kroppens fettvev og i hjernens myelin. Røyker du cannabis jevnlig vil du gradvis få et lager av THC i kroppen. Røyker du daglig kan det ta opptil 6-10 uker før THC er ute av kroppen.
Cannabis gir både dempende (sløv, trøtt, «fjern») og svakt hallusinogene symptomer (kan føre til en endret virkelighetsoppfatning). Det skilles mellom to typer ruspåvirkning fra cannabis. Den første er akutt rus og har to faser. Den andre er en langsiktig påvirkning, hvordan man blir om man bruker det hele tiden hver dag.