Skoleoppgave

Hei!
Jeg skal skrive en skoleoppgave om narkotika, og jeg lurer på om dere har en statistikk på hvor mange som dør hvert år i Norge som følge av narkotika?

Kvinne, 15 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er nylig blitt publisert tall som viser rusmiddelutløste dødsfall i Norge i 2014. Du kan lese mer om det på FHI sine sider her. Statistikk for rusmidler og rusmiddelbruk kan du finne på Sirus sine statisikk-sider. Sirus er Statens institutt for rusmiddelforskning. Det er generelt vanskelig å vite hvor mange som dør av narotika, fordi det ikke alltid er en åpenbar dødsårsak. For eksempel trafikkulykker hvor den drepte var ruspåvirket, blir ikke nødvendigvis regnet som narkotikadødsfall. Sykdommer som følge av bruk over tid, kan også være dødsfall som ikke registeres som narkotikadødsfall. Men statisikken viser i hvert fall overdosedødsfall. Men også de er ikke hundre prosent riktige – fordi det er vanskelig å måle, rett og slett.