Hei. Jeg brukte en del dop fra jeg var 23 til jeg var 31 år. I et par år var det ofte på byen på ecstasy. Gjerne 2 dager i uka! Det var helst ecstasy men også en del amfetamin og ghb. Pluss prøvd ketamin, LSD, hasj/marijuana, kokain. Lurer på om dette har skadet meg i hodet. Jeg har en del psykiske /nevropsykologiske problemer og bipolar lidelse. Psykiateren min lurte på om jeg hadde ADHD men det kunne likeså godt være skader av alle stoffene som gir lignende symptomer. (Jeg er under utredning) Kan dette stemme? At hjernen blir skadet slik at man kan få symptomer på en diagnose som man egentlig kunne ungått hvis man ikke hadde tatt narkotika?

Kvinne, 39 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Forskningen er delt i sitt syn på hvorvidt rusmiddelbruk forårsaker psykiske problemer, og om denne virkningen er direkte eller kun indirekte. Det hersker imidlertid en viss enighet om at rusmiddelbruk i noen tilfeller kan bidra til å utløse psykiske problemer hos disponerte individer. Du bør også være oppmerksom på at dette virkningsforholdet kan snus på hodet, i den forstand at enkelte disponerte individer gjerne tiltrekkes av rusmiddelbruk. Spørsmålet er kanskje hvorvidt rusmiddelbruk kan forårsake psykiske problemer på permanent basis, særlig tatt i betraktning at det har gått åtte år siden du sist ruset deg på narkotika. Dette er tvilsomt, men vanskelig for oss å svare konkret på. Et annet viktig spørsmål er hvorvidt du opplevde noen psykiske problemer før du begynte å bruke narkotika. Som du forstår har vi allerede et ganske komplekst bilde her, der det ikke finnes noen tydelige fasitsvar. Det beste vil nok være om du avventer resultatene fra utredningen, og forsøke å ikke bekymre deg for mye om hva som har vært gjort i fortiden. Dette kan i seg selv bidra til å forverre tilstanden din. For øvrig vil vi på generelt grunnlag oppfordre deg til å tenke mest mulig positivt samt fylle tiden med konstruktive aktiviteter, for å få fortgang i bedringsprosessen din.