Ruset meg i 19 år

Hvordan kan en omstille hjernen sin slik at behovet for piller blir borte?
Jeg har drevet med nesten hele registeret av dop siden jeg var 14 år, de siste 6-7 årene har det kun gått i en joint om kvelden men opptil 5-7 paralgin forte daglig. Har alltid jobbet o.l, og hatt en «plettfri» fasade. Har aldri nevnt dette til noen, men nå kjenner jeg at jeg trenger litt veiledning

Kvinne, 33 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det at du nå anerkjenner at du trenger litt veiledning, er et viktig første skritt i retning det å bli kvitt pilleavhengigheten. I denne tidlige fasen kan det være hensiktsmessig å spørre deg selv: hvilke fordeler finnes ved å slutte? Dette enkle spørsmålet oppleves av mange som en god motivasjon og et godt utgangspunkt for endring. Men det å bli kvitt en pilleavhengighet handler om mer enn viljestyrke og å «omstille hjernen»; minst like viktig er det å legge en konkret handlingsplan, samt å være konsekvent med å følge den opp. Det er mange varianter som kan virke for å omstille seg, og her kommer noen ideer.
Et mulig tiltak vil være å ta kontakt med hjelpeapparatet. Det kan være for å be om samtale/poliklinikk eller rett og slett noen uker nedtrapping/avrusning. Da vil standard prosedyre være at du kontakter lege (det må ikke, men kan, være fastlegen) eller sosialkonsulent/ruskonsulent i NAV. Lege er nok det raskeste alternativet av disse to! Noen vegrer seg for å ta dette skrittet, men brukererfaringer tilsier i all hovedsak at dette er noe som hjelper.
Dersom du likevel ikke ønsker kontakt med hjelpeapparatet, anbefaler vi at du lager en helt konkret nedtrappingsplan og følger den konsekvent. Dersom det viser seg at du ikke er i stand til dette, kan du alltid bestemme deg for allikevel å ta i bruk hjelpeapparatet rundt deg. Skal du lage nedtrappingsplan, bør den ikke være for rask, og ideelt sett bør du ha noen du kjenner godt som kan porsjonere ut medisiner for deg.
Det er også mange som får god hjelp gjennom NA (Anonyme Narkomane). «Narkomane» høres kanskje litt voldsomt ut, men faktum er at de fleste som er der er jo rusfrie, og det er folk fra alle samfunnslag og i alle aldre. De har også egne kvinnegrupper. Sjekk ut nettsidene deres og finn møter der. Det er i alle fall en mulighet for deg og få anonym støtte og et sted der du kan prate i vei om ting uten å tenke på hva andre skal mene eller synes om at du har brukt en god del rus.
Da du bor i Oslo, anbefaler vi deg også å ta kontakt med Retretten. Les på nettsidene deres om tilbudet. Det er gratis, uten henvisning og lavterskel. Der kan alle gå og få akupunktur i ørene gratis, noe som har vist seg veldig nyttig som behandling for spesielt pilleabstinenser. Det er mange folk som er på Retretten, men du vil bli tatt godt imot og vel ivaretatt. Om du bare ønsker og gå innom og drikke litt te eller kaffe, ev. prate med noen der, er det bare og gå innom.
Vil du ha flere råd eller bare prate om hvordan du kan få til noen justeringer i livet, er du velkommen til vår telefontjeneste og/eller vår chat. Alt er selvsagt anonymt.