Rus

Hei!
1. Hvilke behandlingsmetoder er mest vanlige dersom man skal bli kvitt rusavhengigheten?
2. Og hvilke konsekvenser kan rusmisbruk forårsake?
3. Hvordan kan vi lage en god presentasjon om rus?

Gutt, 17 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
1. Det finnes forskjellige metoder for å behandle rusavhengighet, hvilken som passer best vil variere fra person til person og er blant annet avhengig av hvilket rusmiddel det er snakk om, hvor lenge misbruket har pågått og misbrukerens livssituasjon for øvrig. Eksempler på typer behandling er LAR og 12-trinns modellen/Minnesotamodellen.
2. Rusmsibruke kan forårsake en rekke problemer, både på individs- og samfunnsnivå. Igjen kommer det an på graden av misbruket, type rusmiddel og misbrukerens livssituasjon. Vi har skrevet en del om rusmisbruk og konsekvenser på våre sider med Veiledning til skoleoppgaver. Ellers kan kanskje denne rapporten om skader og problemer forbundet med bruk av alkohol, narkotika og tobakk fra SIRUS være interessant for deg.
3. Det er ikke noe annerledes å lage en presentasjon om rus enn å lage andre presentasjoner. Finn en god presentasjonsmal og følg den så blir det nok bra!
Vi ønsker lykke til med presentasjon!