Narkotika ledd 162

Hei, jeg har endelig fått mulighet til og komme ut i arbeid og har en sak under etterforsking som da har kommet opp på min vandelsattest.
Det er 1år siden saken kom opp og jeg er ganske sikker på og bli frikjent ettersom jeg er den ene av de to siktede i saken som politiet har nesten ingenting beviser på. Han andre i saken vil etter min oppfatning inrømme saken og jeg tenker da at de harr tatt den skyldige og lar meg gå fri noe jeg absolutt burde bli.
Det er en barnehage jeg har fått jobb hos og har lagt korta på bordet før jeg har vist dem attesten og sagt at jeg er underetterforsking for norkotika.
Jeg ønsker sterkt og jobbe med barn og unge men vil det bli store konsekvenser utifra den siktelsen. Narkotika ledd 162. kjøp og salg. Og jeg henger da ikke med noen av de folka jeg gjorde nå for 2år tilbake.
Takk 🙂

Mann, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det virker som du allerede har fått jobben, etter at du la korta på bordet. Det tyder på at din arbeidsgiver viser såpass skjønn og forståelse at du beholder jobben.
For fremtidige jobber, er dette trolig en vurdering som foretas fra gang til gang. I følge en artikkel vi har funnet, heter det politiattester som utstedes for jobbsøkere til barnehage [viser] også om vedkommende har begått […] narkotikaforbrytelser. Men spørsmålet blir hva som menes med narkotikaforbrytelse (her virker det forøvrig som forbrytelser etter både Straffelovens § 162 og Legemiddelloven § 24 gjelder), om det må foreligge en dom virker noe uklart (det kan virke som det må foreligge en dom, eller at boten/straffen er vedtatt).
Det som er helt klart er at forbrytelsens alvorlighetsgrad er av vesentlig betydning. Det samme gjelder om det er gjentatte dommer. Hvor lenge det er siden forbrytelsen ble begått har også betydning. Om du kan dokumentere rusfrihet kan også i mange tilfeller være vesentlig. Skal du dokumentere rusfrihet som betingelse for å få en jobb, er det viktig at du i samarbeid med arbeidsgiver lager en skriftlig kontrakt på hvor lenge det skal foregå (urinprøver) og hvordan det skal foregå (hvor ofte, hvor osv). Du bør da også få kontraktfestet hva som skal bli konsekvensene – om noen – utover ev. konsekvenser for arbeidsforholdet (f.eks. at din arbeidsgiver ikke anmelder deg om du blir tatt for å røyke cannabis).
Vi vil anta at din villighet, og evne, til å dokumentere avhold og gode referanser vil være det man legger mest vekt på. Og hvor lenge det er siden dette skjedde. Er det fem år siden – og du har jobbet med barn siden – er dette noe en arbeidsgiver vil legge vekt på.
Vi vil egentlig anbefale deg å sende en kopi av spørsmålet ditt til Ung.no. De har jurister der som jobber med denne typpen problemstillinger og de bør være oppdatert. Utiver dette kan du ringe Kunnskapsdepartementet på 22 24 90 90 eller politiavdelingen (i Vardø) som utsteder attestene på 79989360 (her er det meget lang ventetid).
Du kan se på disse artiklene: