Min mann drikker i smug

Min mann har slitt med et rusproblem. Og hatt perioder der han har falt helt ut og brukt amfetamin. Han har nå holdt seg I et halvt år, og går I behandling. Jeg mener at han også har et alkoholproblem. Han har hatt perioder med mye smug drikking. Det å komme seg ut av huset/ være med venner er ofte synonymt med å ta seg noen øl. Gjemmer tombokser, og flasker. Han nekter alltid for å ha drukket, selv om det lukter alkohol, jeg finner tomgods osv. Så er det noen andre sitt, eller at han fikk en slurk av en kompis. Han har alltid vært sånn at han har en tendens til å bli veldig full når vi har vært ute på ting, har liksom ikke helt kontrollen. Og kan bli vanskelig og kald I fylla. Det siste året har han imidlertid endret personlighet enda mer når han drikker. Han bikker over og. Blir en annen person føler jeg. Akkurat som han får en annen stemme, snakker med seg selv og går å banner. Da kan han være truende og stygg. Og ved et tilfelle klikka han på meg og tok tak I meg/rev meg ut av sengen. Men ble avbrutt, så det stoppet der. I etterkant av tilfeller han har vært slik husker han svært lite, selv om han iflg han selv ikke hadde drukket så mye. Han er da veldig lei seg og sier han ikke tåler alkohol. Det tar imidlertid ikke lang tid før han «glemmer» avtalen vår om null alkohol, og har tatt «en øl» sammen med en kompis. Jeg vet han har et alkoholproblem, men han bagatelliserer og nekter. Er I behandling for sitt rusproblem ifht narkotika, men mener det kun er her problemet ligger. Det er vanskelig å konfrontere han, for nekter alltid til det aller siste. Og lover så å aldri Gjøre det igjen, men det løftet varer kun til neste gang. Det skal være sagt at han ikke drikker daglig eller noe. Men når han drikker er det I skjul/ lyver om mengde osv til meg, og han har en tendens til disse black out’ene. Blir ofte rastløs føler jeg, og prøver å oppsøke «friplasser» der han kan ta noe å drikke…
Det jeg lurer på er ; kan man alkohol utløse en slags psykose? At det er derfor han blir denne andre personen?
Jeg har fått nok av denne oppførselen og orker ikke mer hvis ikke han prøver. Men nå får han lese hva andre enn meg mener om hans alkohol vaner, og kanskje han da skjønner litt mer. Jeg ønsker at han skal gå på antabus, fordi jeg ikke stoler på han overhodet. Er det noe som er mulig å få til? Evnt har dere noen andre tiltak å anbefale?

Kvinne, 28 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er lite sannsynlig at mannen din har utviklet en psykose på grunn av sin alkoholbruk. Alkoholpsykose utløses som regel av langvarig alkoholmisbruk, og det skjer f.eks. i forbindelse mad at personen slutter å drikke, og psykosen kommer etter 2-3 dager; dette kalles delirium tremens. Her finner du mer om informasjon om dette. Det er mange mennesker som blir annerledes (negativt) og sinte når de drikker, men dette er noe annet enn psykose. Hvis mannen din er voldelig, eller truer deg med å være det, bør du snakke med noen som kan hjelpe deg. Det kan være et krisesenter eller familievernkontor.
Vi tenker at det viktigste for deg å tenke på er 1) at du kjenner etter på din egne grenser og 2) at han, og dere sammen, går til konkrete tiltak for å finne hjelp til en løsning på problemet.  Det er muligens også nyttig for dere å ha et sted å gå sammen. Dette kan enten være på stedet hvor han får behandling for sine andre rusproblemer, eller dere kan sammen ta kontakt med et familiekontor og snakke om utfordringer og løsninger på ev. problemer som dukker opp. Dere finner mye informasjon om dette her på våre sider.