Kan man dø av å ta MDMA intravenøst?
Kan man dø av å ta mdma intravenøst viss det blir for mye? Hva skjer da eventuelt?

Kvinne, 26 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er mulig å dø av MDMA uavhengig av inntaksmåte. En grunn til at bruk av MDMA kan være dødelig, er at stoffet påvirker temperaturreguleringen i hjernen slik at kroppstemperaturen kan øke kraftig og medføre heteslag. En annen farlig virkning kan være problemer med puls og blodtrykk, du kan lese mer om det på våre faktasider om MDMA.
Når det gjelder å injisere MDMA kan nok det øke faren for komplikasjoner fordi da går alt stoffet rett i blodet med en gang. Dette fører til at virkningen av stoffet  kommer veldig plutselig på kroppen og kan gi et større sjokk for hjernen. I tillegg til det kommer alle de kjente risikoene ved injisering som fare for infeksjoner, smitte og blodpropp.