Konsekvens av amfetamin

Jeg har tatt amfetamin et par ganger før. Vi har hatt det morsomt og vært energiske, nedturen har vært så som så men gått over i løpet av et par dager. Nå på nyttårsaften tok vi et par concerta, drakk en del, og på slutten av kvelden hadde jeg èn stripe. Det var helt for jævlig, jeg begynte å hallusinere, og var egentlig livredd rett og slett. (Det ble for øvrig siste gang jeg noen gang vil røre amfetamin da dette var en helt grusom opplevelse). Jeg hadde da vært våken i 2 og et halvt døgn, og var ganske sliten og nedfor etterpå. Men det er 2 dager siden, og jeg er fremdeles litt små-ør og veldig trøtt. Er dette normalt? Skal også nevnes at jeg er bipolar og går på medisiner for dette- vet ikke om det har noen betydning.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Som du sikkert vet er både kokain og amfetamin sentralstimulerende stoffer, og amfetamin har relativt lang virketid.   At du ikke føler deg bra noen dager etter å ha brukt alkohol og narkotika, og i tillegg ikke har sovet to netter er ikke så rart. Kroppen trenger tid på å restituere seg, og det kan nok ta opptil en uke før du føler deg som før. Når det gjelder at du går på medisiner for bipolare lidelser skriver du ikke hva slags type medisiner det er. Derfor kan vi heller ikke si noe om hva slags betydning det har. Det er viktig at du leser pakningsvedlegget på medisinene du går på for som oftest vil vedlegget inneholde informasjon om mulig virkninger/bivirkninger i kombinasjon med alkohol og narkotika. Pakningsvedlegget som ligger vedlagt medisinen din finner du også her på Felleskatalogen.no. På Felleskatalogen kan du også gjøre en interaksjonsanalyse for å se hvordan ulike rusmidler virker sammen med medisinen din.