Hvordan hjelpe/snakke med venninne som kanskje drikker litt for ofte

Min venninne har en far som er alkoholiker. Faren er nå veldig svak, og vil sikkert dø innen et par år. Han har selv mistet sin far og søster pga alkohol. Jeg tror min venninne kan gå i samme retning med å være så glad i rus som det hun er. Jeg tror ikke hun drikker hver dag, men allerede da hun var 16 år kunne hun drikke en 6 pakning med øl til tross på sin vekt 43kg. Hun har snuset siden 8. klasse og er en veldig pen attraktiv jente som generelt alle liker, og hun er en veldig bra person med fin personlighet og har sterke meninger. Men hun forteller aldri noe om hennes følelser og problemer. Det er noe vi aldri tør å ta opp og spørre om, som jeg føler at vi bør gjøre før det blir for seint. Hun bor nå for seg selv og leiligheten er grusomt rotete. Det er mye øl i kjøleskapet og mye tomme flasker stablet i et lite rom. Også mye klær, og gammelt mat ligger slengt rundt og det er skittent og rotete over alt.
Jeg er veldig glad i venninna mi og skulle gjerne ha tatt opp og snakket med henne om hennes problemer. Hvordan kan jeg gå fram? Hva kan jeg si? Hva er vanlig å si til en man tror kan bli alkoholiker for å prøve å forebygge skaden? Hun er ikke rusavhengig, men hun er litt vel glad i å drikke, som jeg føler kan være lurt/nødvendig å snakke med henne om. Når hun har en Bestefar og tante som har død av alkohol, og en far som alkoholiker føler jeg at hun kan ende opp likt, selv om hun har en god familie og venner.
Kvinne, 19 år

RUStelefonen svarer:
Det er fint at du bryr deg om din venninne og har lyst til å snakke med henne om alkoholbruken hennes. Slike samtaler kan være utfordrende, så det er veldig bra at du tenker over hvordan du skal gå frem. Det finnes måter å ta bekymringen opp på som øker sjansen for at det blir en god og fruktbar samtale.
Her finner du noen enkle råd og tips om hvordan du kan ha en bekymringsamtale, og hvem du eventuelt kan få hjelp av. Du kan også vurdere om du vil ta direkte kontakt med oss på chat eller telefon for å snakke mer om situasjonen. Husk at det ikke er ditt ansvar å få henne til å moderere seg/slutte å ruse seg, men du har naturligvis lov til å uttrykke din bekymring.