Hvor skadelig er alkohol egt?

Hei! Jeg har veldig mange venner som drikker og jeg har kanskje litt lyst til å smake selv men hvor skadelig er det å drikke når man er i alderen 13-14 jeg har på ingen måte tenkt til å bli avhengig eller noe lignende jeg bare lurer på hva disse konsekvensene er hvis man drikker litt (men ikke blir full) i min alder?

Jente, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vil råde deg til å utsette alkoholdebuten så lenge som mulig. Dette er først og fremst fordi du fremdeles er i utvikling, og i større grad er utsatt for potensielle skadevirkninger av alkoholbruk. Det er ikke nødvendigvis direkte helseskadelig å drikke litt alkohol i din alder – problemet er snarere at mange som bestemmer seg for å drikke litt, ofte ender med å drikke mer enn planlagt. Da øker risikoen for helseskader, i tillegg til at den kritiske sansen dempes betraktelig, som ofte ender med at man gjør ting man angrer på. Dersom du likevel bestemmer deg for å prøve alkohol, anbefaler vi deg altså å velge drikke med en lav volumprosent alkohol, og ikke mer enn noen få enheter.
Du kan lese mer om alkohol på våre hjemmesider.