Hjelp! Mor drikker for mye

Hei.
Har en fantastisk mor som alltid stiller opp for meg i gode og vonde stunder. Men i det 1,5 året har hun begynt å drikke. Mer enn normalt. Flyttet ut da jeg var 18 år, men søsteren min bor hjemme og hun har fortalt om mange historier som bekymrer meg. Hun har fulgt etter mamma på soverommet sitt uten at mamma visste det og så henne drikke sprit eller annen drikke fra klesskapet mens hun trodde min søster var på toalettet. Hun blander alkohol i brus i en kaffekopp slik at min søster skal tro det er bare brus. Men da hun luktet på kruset dagen etter stinket det sprit. Hun kommer hjem drita fra julebord og sist måtte jeg hjelpe henne av med sko og få henne i seng da hun ikke klarte det selv. Hun hadde da en avtale med min søster om å dra sammen hjem fra byen, men dette glemte hun siden hun hadde drukket så mye, slik at søsteren min måtte lete fra bar til bar for å finne henne. Hun sier hun drikker fordi hun er ensom. Foreldrene mine er gift, men pappa jobber 100 % natt og hun er derfor mye alene. Hun har begynt å drikke i hverdagen og har i det siste hatt flere tilfeller hvor hun har drukket så mye at hun ikke kommer seg på jobb dagen etter. Og mamma er flink og respektert på jobb, hun er dyktig i det hun gjør.
Hun lyver om at hun bare er syk, men i virkeligheten er hun fyllesyk. Vi har konfrontert henne flere ganger på en rolig måte, men hun dysser det ned og sier at det er overdrevent det vi sier og at det ikke er så ille.
Igår toppet det kaken da hun dro ut på tur med hunden vår. Hun ble borte i nesten to timer og hadde ikke med seg mobilen min, søsteren min så den hjemme. Hun ble bekymret for mamma og begynte å lete etter henne. Etter at mamma kom hjem, sa hun at hun bare hadde vært på tur med hunden vår, men hun var tydelig beruset og det kom frem til slutt at hun hadde dratt på styrerommet (hun er styreleder i borettslaget der de bor) og drukket alene. Drukket seg full. Da jeg spurte henne om hva som skjedde igår sa hun at hun dro til for å være i fred og sende meldinger med en venninne. Jeg sa at hun ikke hadde med seg mobilen sin og da svarte hun med «åh…ja», og innrømmet at hun løy. Jeg sa hun trenger hjelp, men hun mener hun ikke trenger det, samtidig som hun innrømmer at hun har et problem. Hun sier hun vil klare det selv og skal slutte, men det har hun sagt før også. Hun sier hun skal slutte nå, men jeg vet ikke om jeg kan stole på det. Det er mange flere historier hvor hun har løyet om hvor mye hun har drukket….
Kan man si hun er en alkoholiker? Jeg, søsteren min og pappa er bekymret for henne, og jeg vet ikke hva vi skal gjøre. Kan jeg få noen tips/forslag til hvordan vi bør gå frem? Trenger hjelp. Jeg har mye annet å tenke på i livet mitt, men dette er mamma, og jeg vil bare at hun skal ha det bra…Situasjonen er ute av kontroll nå….Hjelp.

Kvinne, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er liten tvil om at din mor har utviklet, eller er i ferd med å utvikle, et alvorlig alkoholproblem. Du sier at dere har forsøkt å snakke med henne, til ingen nytte. Dersom dere likevel ønsker å ha enda en bekymringssamtale, anbefaler vi at dere gjør dere kjent med vår guide til bekymringssamtaler. Husk at det ikke er deres ansvar å få henne til å slutte – dette ansvaret ligger hos henne selv. Dere har likevel full rett til å uttrykke deres bekymring.
Hva man kan gjøre for å hjelpe henne, avhenger først og fremst av hvorvidt hun oppriktig ønsker hjelp eller ikke. Dersom hun oppriktig ønsker å avslutte alkoholmisbruket, bør dere motivere henne til å kontakte sin fastlege eller sosialkonsulent/ruskonsulent i NAV, slik at hun kan få en henvisning til egnet behandlingsopplegg. Det finnes en rekke ulike former for behandling av alkoholmisbruk, og erfaringen tilsier at det å inkludere hjelpeapparatet oftest gir langt bedre resultater enn å forsøke å slutte på egenhånd.
Et annet mulig scenario er at hun ikke ønsker å gå i behandling, står fast ved at hun skal slutte på egenhånd, men likevel fortsetter å drikke. Dere kan forsøke å unngå en slik situasjon med visse forhåndsregler – da f.eks. i form av å sette konkrete krav til rusfrihet, og hva som vil skje av følger dersom hun fortsetter å drikke. Da er det viktig at dere er konsekvente og følger dette opp. I denne situasjonen kan dere vurdere å kontakte et Familievernkontor, hvor dere sammen kan gå i samtaler med en profesjonell rådgiver tilstede.
Dersom dere har forsøkt alt dette og mere til, uten at det skjer noen endring, er det viktig at dere retter fokus mot å sikre deres eget beste. Din søster bør på det sterkeste vurdere å flytte hjemmefra (sett at hun er gammel nok), da det i lengden vil være en uholdbar situasjon for henne å stå i dette. Kanskje vil dette være en øyeåpner for din mor. Kanskje ikke.
Til sist kan du selvfølgelig tipse din mor om vår telefon 08588, der hun kan snakke anonymt med oss om sitt problem (åpent hver dag 11-19, tirsdag og onsdag 10-19). Du, din søster og din far er også velkommen til å benytte dere av dette tilbudet. Det kan også være nyttig å kontakte NKS Veiledningssenter for pårørende eller Pårørendesenteret i Oslo, der dere kan få ytterligere veiledning i deres situasjon.