GHB i drikken? evt hvilke symptomer?

For en uke siden var jeg ute med noen venninner og halve kvelden er helt borte fra minne mitt.
Jeg hadde spist godt og drukket lite. da vi kom frem til baren som var veldig befolket kjøpte jeg meg en øl og etter det så er alt helt svart. jeg har ingen glimt eller noen minner fra etter den ene ølen jeg kjøpte. Dagen etter da jeg snakket med venninne og moren min, fikk jeg høre at jeg hadde vært veldig aggressiv og at øynene mine var oppvakte (altså ikke sløv som når man gjerne blir når man drikker). Jeg hadde også hatt ekstreme humørsvingninger og gikk fra å grine rett over til å le. Min mor sa at jeg virket manisk og at hun nesten ble redd meg. Dagen etter var jeg slapp og hadde hodepine men ingen kvalme. Kan det være jeg fikk ghb eller noe annet i drikken og eventuelt hvilke symptomer er vanlig? står lite på nettet dessverre
Kvinne, 21 år

RUStelefonen svarer:
Det er alltid vanskelig for oss å uttale oss med sikkerhet omkring hvorvidt noen kan ha fått i seg øvrige rusmidler i drikken sin. Statistikken tilsier at dette forekommer svært sjelden, og at denne typen reaksjoner oftest skyldes alkoholen alene (hvordan man reagerer på alkohol kan være svært variabelt fra gang til gang, avhengig av en rekke faktorer). Men her finnes det nok en del mørketall. Reaksjonen du beskriver virker uvanlig kraftig etter forholdene. GHB-rus minner hovedsakelig om sterk alkoholrus, og er ikke veldig typisk for symptomene du beskriver. Det kan likevel ikke utelukkes helt, ettersom både aggressivitet og humørsvingner kan være et mulig følge av både alkohol- og GHB-inntak, men dette er altså svært vanskelig for oss å si noe sikkert om. Øvrige rusmidler som benyttes i andres drikke virker som regel sterkt sløvende, noe som heller ikke er helt i tråd med symptomene du beskriver. Dessverre vil det nå være for sent å undersøke hvilke stoffer det eventuelt kan ha dreiet seg om med en urinprøve, da de i så fall vil være ute av kroppen innen denne tid. Utover dette er det dessverre ikke så mye vi kan tilføye, annet enn å si at det var godt det gikk bra med deg, og håpe at det ikke vil gjenta seg.