Fysisk og psykisk avhengighet

Heisann! Jeg har en skoleoppgave jeg lurte på om dere hadde «veldig» lyst til å hjelpe meg med :p
Det er to spørsmål jeg lurer på.
Hva er forskjellen på fysisk- og psykisk avhengighet?
Gjengi teorier om årsaker til rusmiddelbruk?
Hvis dere kunne ha hjulpet meg med det, hadde det vært supert!
På Forhånd takk! 🙂

Mann, 20 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Den første delen av spørsmålet er fint og godt avgrenset. Psykisk og fysisk avhengighet er et stort felt, så vi kan ikke gå i dybden på dette. Men vi legger ved litt litteratur, så kan du se hva du vil legge vekt på i besvarelsen. (For du kommer selvsagt ikke til å kopiere hele svaret bortsett fra denne parentesen!)
Den andre delen er er veldig vag og vid. «Teorier om årsaker til rusmiddelbruk» kan være både sosialpsykologiske, sosiologiske, antropologiske, økonomiske og andre samfunnsvitenskapelige teorier om hvorfor mennesker handler slik de gjør, hva som motiverer oss, og kanskje samfunnsstrukturer generelt.  Vi kan si noe om hvorfor ungdom ruser seg, se punkter under «Årsaker til rusmiddelbruk» under.
Hva er forskjellen på fysisk- og psykisk avhengighet?
Før vi svarer deg, bør vi si noe om hvilke betingelser vi snakker ut fra. For det første: Vi mennesker er avhengige av næring og luft for å leve. Det er ikke denne typen avhengighet vi snakker om, men avhengighet som et syndrom, lidelse, diagnose (bruk det ordet du vil). For det andre: Vi snakker om rusavhengighet – ikke avhengighetslidelser som sådan. Man kan også være avhengig av visse typer atferd – spill, sex o.l. – men dette vil ikke regnes under kategorien rusavhengighet. Dette er ikke fordi spill og sex ikke gir en rusopplevelse, det kan det nok sies at de gjør, men det er fordi man her ikke tilfører kroppen en kjemisk substans. Ved slike «atferdsavhengigheter» endrer man ikke bevissthet ved å tilføre kroppen en substans. Her er det selve atferden som utløser kjemiske prosesser i kroppen som igjen endrer personens bevissthet/gir nytelse. Altså, når vi sier «avhengighet» mener vi heretter kjemiske avhengighetslidelser.
De aller fleste (alle?) former for avhengighet har både en fysisk og en psykisk komponent. Se på listen under. Ut fra denne foreligger det avhengighet hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
• De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
• De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
• Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
• De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortsetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Man kan si at de to første kriteriene er overveiende «fysiske». Vi kan spesifisere fysisk avhengighet ytterligere ved å peke på abstinens-syndromer: Fysisk avhengighet er en tilpasningstilstand som viser seg ved (intense) fysiske forstyrrelser når stoffet ikke lenger tilføres. Disse forstyrrelsene, dvs. avvennings- eller abstinens-syndromene, er karakterisert ved spesifikke symptomer og tegn av psykisk og fysisk natur som er karakteristisk for hver stoffgruppe. Abstinenser kan være mer eller mindre sterke; heroin- og alkoholabstinenser kan være så sterke at de er dødelige. Medikamentabstinenser er også meget sterke. Derimot er cannabisabstinenser ikke så sterke – rent fysisk. Dette betyr ikke at man ikke kan være temmelig avhengig av cannabis. Man kan ha en sterk psykisk avhengighet til cannabis. Psykisk avhengighet er en tilstand hvor et stoff forårsaker en følelse av tilfredsstillelse av en psykisk trang som nødvendiggjør periodisk eller kontinuerlig tilførsel av stoff for å gi behag eller for å unngå ubehag. Toleranseøkning er også (overveiende) fysisk. Den er sterk ved f.eks. bruk av heroin. Toleranseøkning betyr at man må ha større doser for å oppnå den samme virkningen. Alkohol har også toleranseøkning – man tåler mer og mer jo mer alkoholisert man er. Cannabis gir ikke toleranseøkning i særlig grad.
I de fleste (alle) tilfeller er avhengighet både fysisk og psykisk. Men de fysiske abstinensene kan man få medisiner mot; man kan trappe ned; man kan være på avrusning til man blir frisk. Derfor der det i de fleste tilfeller den psykiske avhengigheten som er mest problematisk. For den som er avhengig kan det være vanskelig å skille hva som er fysiske abstinenssymptomer og hva som er en psykisk trang.
Årsaker til rusmiddelbruk
Også her vil vi begynne med noen forbehold:
• De aller fleste som bruker rusmidler, bruker alkohol. Dette gjelder i alle aldre og samfunnslag.
• De aller fleste ungdom bruker ikke cannabis eller andre illegale stoffer.
• De fleste som bruker cannabis, gjør det uten å utvikle alvorlige rusproblemer/avhengighet.
Hva er årsaker til rusmiddelbruk?
• Det virker spennende eller morsomt.
• De er nysgjerrige på hvordan det er.
• De andre gjør det, og de ønsker å være del av et sosialt fellesskap.
• De har lyst på rusopplevelser.
• De har problemer med skole/familie og presset fra samfunnet.
• De ønsker å rømme fra virkeligheten fordi de har det så vondt inni seg, eller fordi hverdagen er så vanskelig å forholde seg til.
• Det bare skjer som del av ungdomstiden.
Noen fortsetter å ruse seg. Men blant de som fortsetter er det ikke sånn at alle blir rusavhengige. Uansett, både ungdom og voksne fortsetter med rus fordi:
• De liker rusen
• Livet er kjedelig uten rus
• De har blitt vant til å være ruset og synes livet er komplisert og vanskelig å takle uten bruk av rusmidler
• De føler press fra venner
• Noen har blitt avhengige av narkotikaen/alkoholen.
Litteratur og lenker