Førerkort og cannabis

Jeg bruker noen ganger cannabis. 1-2 ganger pr mnd. Noen ganger oftere. Jeg pleier å vente i rundt 24 timer før jeg kjører bil. Er det sikkert og forsvarlig ?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du venter 24 timer (eller mer) med å kjøre bil etter inntak av cannabis, vil rusvirkningen være forbi. I februar 2012 innførte Norge straffbarhetsgrenser i trafikken for 20 ulike narkotiske stoffer og rusgivende legemidler, deriblant cannabis. Ifølge denne bestemmelsen vil en konsentrasjon av 0,004 mikromol THC per liter fullblod tilsvare en alkoholpromille lik 0,2. Det er individuelle forskjeller for når konsentrasjonen av THC er nede i 0,004 mikromol per liter fullblod, da dette er avhengig av hvor raskt man forbrenner THC, hvor mye som har vært inntatt og hvilken styrke cannabisen har. Ved normale brukerdoser vil dette uansett være vel overstått etter 24 timer.
Noe som eventuelt kan komplisere dette bildet, er at du omtaler forbruket ditt som «noen ganger oftere» enn 1-2 ganger i måneden. Brukere rapporterer ofte om at regelmessig cannabisbruk på sikt kan bidra til å svekke konsentrasjonsevnen, noe som potensielt kan være farlig i trafikksammenheng. Dersom du føler deg mer sløv og ukonsentrert enn vanlig, særlig i forbindelse med nylig cannabisbruk, vil vi altså oppfordre deg til å la bilen stå.