Drikker litt mye både hverdag og helg

Hei
Har nytt brukt alkohol jevnlig siden jeg var 13 år. Jeg er nå 42år
Var alltid kraftig Helge full frem til jeg nærmet med 30
Mellom 30-32 års alderen har det øket på med drikking i ukedagen også
Har hele tiden hatt «kontrollen» men innser nå at det er på feil vei
Drikker aldri når de ser på, venter til etter 22:00 om kvelden så hiver jeg ned 3x halve pils i en fart, av og til litt mer før jeg legger meg.
Er ofte ikke i seg før 23:30-00:30 og våkner 05:15 og kjør klar for lang og stressende jobb på kontoret
Er avhengig av og ha utvidet førerkort (kl2) men brukes ikke daglig / ukentlig men jeg må ha det
Har mye INDRE uro i kroppen
Helgen kan det bli mer og det kan og være enkelte lørdager jeg kan legge meg uten drikke. Lure litt om det er jobben som stresser meg til vanvidd
Min far var en stressende man med høyt alkohol forbruk til tider. Men han er død nå. (Kreft)
Har det god økonomisk og ingen bekymringer der, har egen leilighet i Thailand som jeg har vurdert og flytte til for 1-2 år mulig mer om det kan hjelpe
Tankene vingler i hode hele tiden og vil nok trenger hjelp før jeg selge alt her hjemme og bare flytter vekk
Håper dere kan gi en diskré info på hvordan jeg kan få hjelp med dette
Mann, 42 år

RUStelefonen svarer:
Hvis du ønsker å få hjelp gjennom det offentlige hjelpeapparatet er det en viss risiko for at førerkortet ditt blir inndratt en periode på to år +/-. Men da det er alkohol du bruker, og egentlig ikke i enormt store mengder, er det ikke sikkert det blir inndratt. Men risikoen for det er stor, og hvis du vil være sikker på å beholde lappen – noe det virker som du ønsker sterkt – bør du forsøke andre muligheter. Det finnes mange som har vært i din situasjon – og verre – som har klart å slutte å drikke ved å gå på møter i Anonyme Alkoholikere (eller De Norske Lenker). Du sier ikke hvor du bor, men det er lett å finne oversikten på nettet. Du kan forsøke flere ulike grupper innen AA og se om du finner en som passer for deg. De har møter hele året, og de fleste gruppene i alle fall en gang i uka.
Det virker som du har behov for å slappe av i hverdagen – kanskje særlig i forhold til jobb. Dette er noe du absolutt bør prøve å finne mer ut av: er det jobbsituasjonen alene som forårsaker stress og behovet for å drikke? Det hadde vært en god hjelp for deg å snakke med noen om den stressende situasjonen du er i og finne alternative metoder for å roe deg ned. Det at du vingler hele tiden kalles ambivalens, og det er egentlig et veldig godt utgangspunkt for endring. Noen ganger skal det ikke så mye til, og det er ikke sikkert du må slutte helt å drikke. Men hvis du stadig er stresset og bruker alkohol mot stress, vil det både skape avhengighet og større helserisiko enn nødvendig. Du kan snakke med legen din om henvisning til an psykolog. Du kan også snakke med legen din om Antabus. Tar du det, kan du ikke drikke. Du trenger ikke si at «jeg er alkoholiker». Du kan si at det blir litt for mye innimellom og at du trenger Antabus som en forsikring i visse situasjoner.
Det finnes mange – både alternative og skolemedisinske – behandlingsformer mot stress. Du kan snakke med legen din om dette – men ikke sånn at han/hun bare skriver ut masse piller til deg (så får du det på toppen av drikkingen). Piller er ikke en løsning over tid. Det finnes akupunkturmetoder mot stress, man kan trene kropp og sinn på ulike måter for å redusere eller fjerne stress. Dette kan du både undersøke sammen legen og su kan
Har du kamerater som ikke drikker? Noen i din omgangskrets som du kan prate med og gjøre ting sammen med uten alkohol? Er du gift og villig til å snakke med samboeren din om dette? Hvis dere setter dere ned og lager en konkret plan, kan det være mye hjelp i det. For eksempel: Du kan be samboeren hjelpe deg med å moderere inntaket som en begynnelse. La si du begrenser deg til to halvlitere per dag (i alle fall i uka). Du kan legge det frem som en plan for samboer. Samboer kan hjelpe deg å stoppe når du har drukket to. Drikke saktere. Kjenn på fordelene dagen etter ved å drikke mindre. Gå på AA-møter og hør hvordan andre har mestret situasjonen. I AA er det gjennomgående slik at de fleste mener man bør slutte helt å drikke. Men du må bestemme selv hvordan du vil ha det.
Du som har leilighet i Thailand vet hvordan det er med priser og tilgang på drikkevarer der nede. Nå vet ikke vi hvor i Thailand du har sted, men de fleste stedene der er det lenge åpent, billig og heller ingen særlig motkultur mot å drikke ofte og mye. Vi tenker derfor at dette synes som en plan med temmelig dårlige odds. Og som ordtaket sier: Nissen følger alltid med på lasset.