Dokumentar om Rus

Hei jeg går Medier og Kommunikasjon på vg. Jeg skal lage en dokumentar om rus via en skoleoppgave, og lurer på hvordan jeg skal få dette igjennom. Lærerne på skolen er negative til at jeg lager film om rus og ettersom jeg ikke er journalist, at jeg gjør noe ulovlig om jeg ikke oppgir kildene mine til politiet. Noen forslag?

Mann, 17 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke helt hvordan vi kan hjelpe deg, annet enn å støtte de i at det kunne blitt en interessant dokumentar. Det kan jo være at læreren ikke ønsker å anbefale en elev å oppsøke steder hvor det foregår illegale handlinger for å gjøre en skoleoppgave. Det er jo et argument som det er mer hold i enn at du må overlevere bevis til politiet. Det er ikke noe automatikk i at en har plikt til å si i fra til politiet om man ser noe ulovlig. Om man har plikt til å si fra spørs blant annet på alvorligheten i hendelsen/saken. Generelt sett hadde det vært et veldig overvåkende samfunn om alle til en hver tid måtte ha gått til politiet hver gang de så et lovbrudd.  Men dette spørsmålet tror vi kanskje at en journalist kan svare bedre på.