Cannabis og angst

Hei
Før jeg begynte å røyke hasj hadde jeg aldri et eneste angstanfall, og hadde sjeldent problemer med depresjoner. Jeg sluttet med hasj for ca. 2 uker siden og i etter at jeg sluttet fikk jeg plutselig problemer med både panikk-angst, generell angst og depresjoner og jeg sliter nå veldig med dette. Jeg lurer derfor på om dette er vanlig og hvor lenge det i så fall vanligvis varer.
Kan også legge med at jeg røyket i ca. 3 måneder hver dag før jeg sluttet.

Mann, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du ikke hadde noen psykiske plager før du brukte cannabis, men at de har kommet nå når du har sluttet. Det er ikke uvanlig å oppleve økt angst og andre psykiske plager som for eksempel nedstemthet, når man slutter på hasj. Dette går normalt over i løpet av 3-4 uker, og blir gradvis bedre. Blir du ikke bedre i løpet av et par måneder, så kan du snakke litt med legen din om plagene dine. Alle disse plagene er tilstander som har god effekt av behandling, om de ikke skulle gå over av seg selv.