Bilkjøring og Sobril

Hei jeg har blitt nektet av fylkeslegen og kjøre bil, da jeg har brukt xanor i flere år. Jeg må av Xanor men kan ta Sobril, hvor mange mg i døgnet er maks for og kunne ha lov til og kjøre bil?

Mann, 50 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Her må vi skille mellom vegtrafikkloven og helsekrav til førerkort.
Vegtrafikkloven sier at du ikke skal kjøre i ruspåvirket tilstand. Det betyr at du ikke skal ha over grensen (tilsvarende 0,2 i promille) virkestoff i blodet mens du kjører. Når det gjelder oxazepam (Sobril) er det ved inntak av en enkeltdose 5-12 timer før man er under den grensen. Ved dobbel dose er det 10-35 timer. Ditt spørsmål «hvor mange mg i døgnet er maks for og kunne ha lov til og kjøre bil?» har ikke noe fasitsvar. For det første så er det ikke antall mg som avgjør, men hvor mye du har i blodet når du kjører. For det andre så er det egne regler for deg som får det fast av legen. Her kommer helsekravene til førerkort inn. Hvis du går fast på et medikament betyr det at de faste grensene ikke gjelder for deg. Du skal bruke den mengden legen foreskriver og få dokumentasjon på at du har dispensasjon fra kravene til helsekrav.