Amfetamin og hasj på urinprøve

en kamereat av meg tar har tatt en urinprøve til legen å han sier han tok amfetamin 3 dager tidligere og har røyket hasj 6 dager tidligere.sier at det kun er innemellom men at han har røyket kanskje røyket 0,5 – 1 gram tilsammen siste uken der siste dag var torsdag formiddag forrige uke og amfetamin i helgen siste gang på søndag ettermiddag, drukket en del vann før urinprøven og har relativt høy forbrening og veier ikke stort mere enn 70 kilo+ 170 cm høy. spørsmålet er om det vil gi utslag.

Mann, 32 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Ut ifra opplysningene du gir, kan utfallet av prøveresultatene i prinsippet gå begge veier, ettersom inntaket ligger akkurat i gråsonen for påvisningstid i denne tidsrammen. Dette gjelder for begge stoffene, men avhenger naturligvis av hvilken mengde amfetamin som har vært inntatt.
Det finnes ingen helt nøyaktige tall på hvor lenge bruk av disse rusmidlene kan påvises, da det forekommer betydelige individuelle variasjoner. Det er altså mulig at prøveresultatene vil være negative, men her blir dette simpelthen et spørsmål om flaks/uflaks. Normalt vil et engangsinntak av cannabis kunne påvises i opptil en uke, og et engangsinntak av amfetamin i 2-10 dager.