Amfetamin

Blitt hekta på Amfetamin; Jeg er så gammel som 46 år, fikk min første «feel good» smell av en god kamerat som jeg tidvis har litt omgang med. Men han har aldri forsøkt å få meg hekta på noe. Jeg har kun forsøkt Hasj en gang for mange år siden å fikk en virkelig dårlig opplevelse og har aldri etter det rørt narkotika, bortsett fra benzodiazepiner Type Rivotril som jeg bruker en sjelden gang når jeg har sterk panikk angst, men det er heldigvis sjeldnere, dette skjer. Så med andre ord ikke noe misbruk av denne, ca 2 tab i løpet av en måned i snitt. Men så ble jeg ved en somatisk sykdom i sommer som plaget meg verre enn verst med sterk kvalme så sa jeg til eller rettere sagt min misbruker kompis at en smell med amf, da forsvant alle mine ubehagelige symptomer. Men jeg var redd; Har lest mye om skadevirkning av amfetamin men jeg var så desperat av mine plager at jeg sa tilslutt at jeg hadde gitt opp å ba han om å sette en sprøyte på meg, nå var jeg ikke redd lenger, bare desperat etter somatiske plager. Han satt og jaggu satt den.. Alle mine kvalme og diffuse plager forsvant på flekken og jammen fikk jeg denne såkalte «feel good» så det monnet. Alt var bare herlig, men så kom jaget etter den samme lykkefølelsen, ble hektet men valgte å snortle det, ubehaget forsvant jo og jeg var i lykkerus delux. Men nå kommer dritten!! Etter at min lege fant ut av mine somatiske plager noen uker etter så ble jeg bra igjen men jeg satt igjen med jag etter Amfetaminen. Så nå har jeg peppret hver uke og hver dag siden Jul for å » føle meg bra» men jeg ser jo at dette blir bare verre og verre og må ty til enda mer, så den siste 14 dagene er det blitt smell med sprøyter som jeg fikk litt opplæring av og nå ordner jeg det på egenhånd. Fått masse punkteringer og blåveiser på armene pga dette. MEN HER KOMMER POENGET: Jeg har fått litt good feel men absolutt ikke den jeg fikk aller første i sommer og har etter jul brukt 1000-2000 i uka til denne dritten og bare vedlikeholdt abstinensene og all gruff. Men i dag fikk jeg en nær død opplevelse,vi fikk sterke saker i går og jeg satte en sprøyte i formiddag og fikk alt annet en good feel. Sterk angst, høy puls,trykk i brystet,forvirring og puste problemer. Ringte hit og fikk snakket med en som gjorde meg roligere, så nå er jeg her og sier bare ligg unna dette rusmiddelet, en dag kan det ende fatalt, det er ikke bare heroin man kan dø av!! Amfetamin også.. Så nå… Aldri mer denne dritten, jeg får bare sikkert ha abstinenser en periode men jammen skal jeg stå i dette å holde meg til ett glass rødvin i ny og ne, så aldri mer illegal narkotika på meg, jeg er tross alt for gammel til denne dritten og vet bedre. Så til alle dere unge: Hold dere unna dette og andre illegale rusmidler. Det ødelegger så vanvittig mye og det er rett å slett døds farlig. Nå har jeg erfart dette også, men den var dyrekjøpt og kjipt men absolutt helt sann historie..

Mann, 46 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Denne typen historier er dessverre ikke helt uvanlige, men det er godt å høre at du nå tar sterk avstand fra amfetamin. Vi støtter deg i å «stå i» abstinensene og kun holde deg til et glass vin i ny og ne fremover. Abstinensene kan være krevende her og nå, men vi kan trøste deg med at det gradvis vil bli bedre. Husk at alternativet – dvs. å fortsette amfetaminbruken – på sikt vil være langt verre. Dersom du møter store utfordringer i abstinensperioden, vil vi anbefale at du tar kontakt med hjelpeapparatet. Normal prosedyre vil da være at du kontakter fastlegen din, hvor dere i samråd kan komme fram til egnet videre behandlingsopplegg.
Vi håper at ditt innlegg kan være en inspirasjonskilde for andre lesere.