Alkohol og påvirkning

Hei jeg lurte bare på at hvis man er i en så ung alder som meg hvor mange øl kan man ca drikke før man blir full?

Jente, 13 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke nødvendigvis direkte helseskadelig å drikke litt alkohol i din alder – problemet er snarere at mange som bestemmer seg for å drikke litt, ofte ender med å drikke mer enn planlagt. Vi vil råde deg til å utsette alkoholdebuten så lenge som mulig. Dette er først og fremst fordi du fremdeles er i utvikling, og i større grad er utsatt for potensielle skadevirkninger av alkoholbruk. Da øker risikoen for kortsiktige og langsiktige helseskader, i tillegg til at den kritiske sansen dempes betraktelig, som ofte ender med at man gjør ting man angrer på. Dersom du likevel bestemmer deg for å prøve alkohol, anbefaler vi deg altså å velge drikke med en lav volumprosent alkohol, og ikke mer enn noen få enheter. Dersom du ikke har noen erfaring med alkohol fra tidligere, vil det være veldig lønnsomt om du heller begynner litt forsiktig og prøver deg fram, fremfor å drikke alkohol kun med sikte på å bli full.
Du kan lese mer om alkohol på våre hjemmesider. Vi anbefaler at du leser vår guide til utregning av alkoholpromille.