Ung mann som benekter sitt rusproblem

Opplever en ganske uholdbar situasjon, vil så gjerne hjelpe denne mannen. Han er 24 år, har ruset seg på hasj, alkohol og i perioder amfetamin, i ca 6 år. Han har avbrutt skolegang, er nå uten jobb. Bor i underetasjen hos mor. Han mener selv at han ikke har noe problem, at han greier å rydde opp i dette selv. Har gjentatte ganger sagt at han skal slutte «i morgen», at det ikke er noe problem. Det er det imidlertid i aller høyeste grad. Vi rundt ser at dette bare går nedover bakke. Men gutten er myndig.. Er det noe man kan gjøre? Han kommuniserer og er fornuftig når han er uten dop. Når han er ruset, er han irritert, sier foreldrene ikke stiller opp og mye annet svært sårende. Man kjenner seg maktesløs. Hva gjør man?

Kvinne, 60 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er trist og bekymringsfullt når et ungt menneske kanskje er i ferd med å utvikle et skadelig rusbruk. Men, det er dessverre vanskelig å hjelpe noen som «ikke har noe problem og ikke trenger hjelp». Ut ifra det du skriver virker det som om at han bagatelliserer både bruk og avhengighet. Det beste vi tenker dere kan gjøre er å ha en bekymringssamtale med han, si noe om hva som bekymrer dere. Forslag til retningslinjer for en slik bekymringssamtale ligger her, og kan være til hjelp for å strukturere samtalen. Hvis han etter samtalen innser at han har et problem, vil gjøre noe med det og trenger hjelp, må han kontakte fastlegen eller ruskonsulent/sosialkonsulent på NAV, som deretter kan henvise til et egnet behandlingsopplegg. Vil han fortsatt ikke gjøre noe med situasjonen, er det i grunnen lite dere kan gjøre. Men, dere skal ikke se bort fra at omsorgen dere gir han kanskje gjør noe med han på lang sikt. Det at andre bryr seg på en god måte er aldri galt, men husk at det er hans ansvar å gjøre noe med rusproblemet – ikke dere. Vi vil i tillegg tipse om NKS Veiledningssenter for pårørende, som kan gi ytterligere råd og veiledning i deres situasjon.