Trenger jeg mer hjelp ?

jeg er ei jente som aldri har sett på meg selv som rusmisbruker.
jeg har rust meg på hasj i 4-5 år men gikk på litt av vert det siste året ( valium , speed , blå , hundebein , osv) jeg blir syk , jeg svetter , spyr , kvalmer , får ikke spist det året spessielt når je tenker på dopet. jeg tenker bare å deilig det er å ta det tenker selvføkgelig negatift også , min familie var bekymret , jeg klarer ikke slutte å tenke på det , klarer ikke å slutte å drikke , når jeg drikker sprekker jeg ofte og tar mer dop. men jeg vill ie si jeg er avhengi eller rusmisbruker. men folk sier jeg trenger hjelp, å da lurer jeg på er det det jeg trenger ? trenger jeg hjelp ? må jeg på avrusning? har jo holdt på å dø pga dopet flere ganger men vet jo at vist jeg hadde styrt meg mer hadde jeg klart å ikke holde på å dø , å jeg vet ikke selv om jeg klarer det. eller jeg vet jeg ikke klarer det. men jeg klarer det aldri om jeg må slutte å drikke også , jeg må ha værtfall noe å ruse meg på selv om det er så svakt som alkohol. jeg vet ikke selv lenger , jeg føler jeg har klart meg bra men alle sier jeg trenger proff hjelp , er det det jeg trenger ? å møter jeg bekjente der? å åssen evt er det ?
Kvinne, 18 år

RUStelefonen svarer:
Når det gjelder rusmisbruk, er det ofte slik at man pr. definisjon sier at bruk av illegale stoffer er misbruk. Det behøver imidlertid ikke å bety at man er avhengig av rusmidlene som brukes. Når bruk av rusmidler fører til problemer i forhold til arbeid, familie eller andre nære relasjoner, fritidsaktiviteter ol. kan det defineres som et rusproblem.
Selv om du ikke føler noen avhengighet, kan du likevel se og tenke gjennom kriteriene for avhengighet som beskrevet nedenfor:
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder:
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man trenger mer av et rusmiddel for å oppnå den samme effekten.
2. Abstinenssymptomer. Man føler ubehag og utilfredshet ved å ikke få tilgang til rusmidlet som brukes.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egne planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken eller atferden er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid på det han/hun er avhengig av.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket/atferden har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og/eller psykiske skadevirkninger.
Vi vil også tipse om rushjelp.no, hvor du finner tester og selvhjelpsprogrammer som kan være interessant for deg å se nærmere på.
Hvis du ønsker mer omfattende hjelp anbefaler vi deg å ta kontakt med din fastlege eller med ruskonsulent/sosialkonsulent i NAV. Sammen kan dere komme fram til et behandlingsopplegg som passer for deg.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på tlf. 08588 (man.-søn. 11-19, tirsdag og onsdag 10-19) eller chatte med oss (man.-fre. 11-17, tirsdag og onsdag 10-17.)