Hei! Er en gutt på 18 år som har slitt med søvn så lenge jeg kan huske egentlig. Har også hatt ett kanskje litt usunt forhold til rus og alkohol de siste årene, har røyka hasj hver dag i ca 2 år og eksprimentert litt for mye med benzo, oxycontin, dolcontin og mdma det siste halvåret. Har nå holdt meg unna harde stoffer i en måned og har de siste 2 månedene kuttet ned fra 5-10gram hasj om dagen til at jeg nå har vært nykter i 2 uker. Har ikke noe mer problemer med søvn nå når jeg er nykter enn da jeg ruset meg, men først nå har jeg innsett hvor ille søvnproblemene mine faktisk har vært.
Går til sengs før kl 00 hver ukedag, men ligger stort sett alltid våken til kl2-4 (prøver faktisk og sove, legger alltid fra meg tlf og pc rundt kl 23). Søvnprobleme har gått veldig hardt ut over skolegangen og nå er jeg jævlig lei for å si det rett ut! Har prøvd melatonin uten hell, den første måneden tok jeg bare 1-2 hver kveld, men får heller ikke sove på doser opp til 5 melatonintabeletter så har gitt opp dette. Lurte egentlig på om dere kanskje har noen tips? Har snakket med lege om dette mange ganger uten hell…
Er det noe alvorlig galt med meg? Finns det sterkere medisiner enn melatonin som kan hjelpe? Ble anbefalt av min kontaktperson i Felles Ansvar ( som er urinprøver og samtaler hos politiet) å prøve vallergan, men har ikke klart å stå opp i tide til legetimene jeg har fått de siste 2 ukene..
Vet ikke om dette er rett plass å addressere søvnproblemer, men håper noen hos dere kanskje vet hva jeg kan gjøre for å kunne leve ett normalt liv med normal døgnrytme..

Mann, 18 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Du har nok fortsatt en reaksjon etter både cannabisbruken (som var ganske omfattende) og de andre substansene du har brukt. Både «langsomme» opioider/opiater (Dolcontin særlig) og benzodiazepiner tar veldig lang tid å få helt ut av systemet. Det er ikke overraskende at du fortsatt sliter med søvnen.
Søvnproblemer er ubehagelig og kan være slitsomt. Vi anbefaler deg å se på følgende lenker;
Finnes det sterkere medisiner enn melatonin som kan hjelpe?
Ja, det gjør det. Men hvis du egentlig ønsker å slutte med medikamenter, kan du risikere å pådra deg et nytt avhengighetsproblem. Du bør diskutere dette med legen din. Vallergan – eller et annet antihistamin – kan være en hjelp i en overgangsfase. Medikamentell hjelp bør kombineres med alternativ søvnbehandling som kan gi deg en varig og sunn løsning på problemet.