Sønn tatt for kjøring i THC-påvirket tilstand

Hei
Har en sønn som forteller oss i dag at han ble stoppet mandag kveld av politiet i en rutinekontroll.
Fikk spørsmål om hva han hadde gjort i kveld. Han ble svært nervøs og la seg flat og fortalte han hadde tatt to trekk marihuana. Dette var omlag 4 timer tidligere.
Han har etter hva han sier ikke prøvd dette før, og han hadde vært med noen som han vanligvis ikke vanker med.
Førerkortet ble beslaglagt og han ble tatt med for en utvidet prøve. Lurer nå på hvor mye er to trekk, hvordan fungerer det i forhold til alkohol?

Kvinne, 47 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvor mye to trekk marihuana er, avhenger en del av hvor potent marihuanaen er, hvor dype drag som ble tatt og hvilket blandingsforhold av tobakk/marihuana som ble inntatt. Avhengig av svaret på disse spørsmålene, kan tilsvarende alkoholpromille være både mer og mindre enn 0,2 alkoholpromille etter fire timer. Det er innført «promillegrense» for cannabis i trafikken, men enkelte blir fratatt førerkortet på grunn av «manglende edruelighet», kun på bakgrunn av at de har innrømmet at de av og til bruker cannabis. I Norge ligger «promillegrensen» for cannabis på 0,004 mikromol THC per liter blod. Ved inntak av to trekk vil han etter fire timer kunne vippe begge veier i forhold til denne grensen, igjen avhengig av ovennevnte faktorer. Generelt regner man at en enkelt brukerdose THC (normalt regnet til 25 mg) vil tilsvare en promille på 0,2 ca. 6-12 timer etter inntak. To trekk er betydelig mindre enn en slik brukerdose, men utover dette er det vanskelig å gi eksakte svar.
Vi kjenner ikke din sønn, men vi vil gjøre oppmerksom på at det nok forekommer en del underrapportering hva angår egen rusbruk fra ungdom til foreldre. Dette trenger selvsagt ikke være tilfellet her, men det er noe som kan være greit å ha i bakhodet. Det er for øvrig sannsynlig at han vil teste positivt på urinprøven dersom denne ble tatt umiddelbart. Det er likevel ikke nødvendigvis noen automatikk i hva som skjer videre i forhold til førerkort; her er det ofte en skjønnsmessig vurdering som ligger til grunn. Du kan lese mer om lovgivning under Forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m., med hjemmel i Vegtrafikkloven § 22.