Skoleoppgave om narkotika

Hei, jeg skal skrive en fagartikkel om narkotika på skolen, og lurer litt på om dere kan hjelpe meg med å få en bra karakter? (Jeg tenkte å skrive om forskjellig e måter man kan reagere på, hvordan man kan reagere og om forskjellige typer narkotika. )

Kvinne, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når du skriver «forskjellige måter å reagere på» antar vi at du mener hva slags virkning narkotika kan ha på folk som bruker det. Narkotika er et veldig vidt begrep, og innebærer alle stoffer som er oppført på narkotikalisten og andre stoffer som likner på disse. Det er myndighetene (ved Statens legemiddelverk) som til enhver tid definerer hvilke stoffer som regnes som narkotika, og som derfor er ulovlige.
Det finnes altså mange forskjellige typer narkotika, og som du sikkert forstår, så finnes det tilsvarende mange forskjellige virkninger. Minst like viktig er hvem som inntar rusmiddelet, hvor mye som inntas, hvilket bruksmønster vedkommende har, hvilken erfaring vedkommende har, hvilke forventninger vedkommende har, samt hvilken situasjon rusmiddelet tas i. Det er altså fullt mulig at to personer reagerer ulikt på ett og samme rusmiddel, eller selv at én og samme person reagerer ulikt på et rusmiddel fra én rusepisode til en annen. Det kan altså lønne seg for deg å tilspisse din problemstilling noe, men dette er såklart noe du må bestemme selv. Da kan det være greit å ha i bakhodet at rusmidler vanligvis kategoriseres som enten stimulerende, dempende eller hallusinogene, selv om enkelte rusmidler kan falle inn under flere enn én av disse kategoriene.
På våre hjemmesider kan du lese mer om de vanligste typene narkotika vi har i Norge, og om deres virkning. Vi vil også anbefale å lese vår veiledning til skoleoppgaver.