Quetiapin 100mg + alkohol

Hei lurer på om det er farlig eller om man bare sover «bedre» av denne kombinasjonen uten fare for puste stopp død eller lignende.
Mvh
Bipolar
Bruker Lamictal og denne medisinen, liker øl og lurer på om det er greit med EN øl til maten om kvelden.

Mann, 29 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Kominasjonen av Quetiapin 100 mg. og én øl til maten gir ingen overhengende fare for pustestans og død, men det er greit å utvise forsiktighet og ikke gjøre dette oftere enn nødvendig, da det i lengden kan være belastende for leveren. Risikoen for pustestans og lammelse av sentralnervesystemet øker betraktelig ved et høyere alkoholinntak, så det er lurt å holde sistnevnte på et minimum. Men kombinasjonen av Lamictal og alkohol gir derimot større grunn til å være forsiktig. Denne kombinasjonen gir en økt risiko for ovennevnte bivirkninger, men vi er ikke i posisjon til å uttale oss om nøyaktig hvor den trygge grensen går.
Våre opplysninger er basert på en interaksjonsanalyse via Felleskatalogen. Vi anbefaler at du også kontakter utskrivende lege for en sakkyndig vurdering av dette.