Hei, min venninne har vært avhengig av diverse narkotiske stoffer og har etter det begynt å se ting som ikke er der.
Hun er helt borte fra det nå, men ser demoner, folk som dreper andre og som skal drepe henne når hun drikker.
Når hun er edru er det bedre men ikke helt borte.
I går ble hun helt gal, hun hadde dødsangst og trodde noen skulle drepe henne.
Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Prøver å holde henne unna alkohol, men det vil hun ikke.
Legen har søkt om hjelp men dette har tatt lang tid og hun får ingen hjelp.
Er det noen hun kan kontakte for hjelp?

, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver høres ut som hallusinasjoner og vrangforestillinger, som kan være indusert av rus, men også ha andre årsaker. Vi er ikke leger og heller ikke kjent med alt i dette tilfellet, så vi kan ikke fortelle deg hva det er som gjør at din venninne blir som hun blir. Du lurer på hva du kan gjøre. Når hun ikke drikker, er det bedre – men hun vil ikke la være å drikke. Det er ikke uvanlig at folk med psykiske vansker forsøker å selvmedisinere seg med for eksempel alkohol. Problemet er bare at de symptomene man forsøker å medisinere bort, blir verre. Vi vet ikke om det er det venninnen din gjør, men det kan jo være. Det høres uansett ikke ut som om hun har det noe bra.
Du skriver at legen har søkt om hjelp, men at dette tar lang tid. Hvis du har mistanke om at din venninne er i akutt behov av hjelp, kan du ringe Legevakten 116 117. De har et eget team som tar seg av mennesker i akutt krise. Ved mistanke om psykose har de fleste distrikts psykiatriske sentrene (DPS) kompetanse på utredning, behandling og tidlig intervensjon, men da kreves det en henvisning fra fastlege. Mennesker med psykoseproblematikk skal og vil bli prioritert, men det er vanskelig for oss å si noe om ventetid. De fleste DPS’ene har også akutt team som kan rykke ut ved krise. Det er litt forskjellig fra DPS til DPS, og hvorvidt man trenger henvisning for å benytte seg av akutt teamet.
Dere er velkomne til å ta kontakt med oss på tlf 08588 hvis dere skulle trenge noen å prate med. Vi håper din venninne får den hjelpen hun trenger, og at du slipper å bekymre deg for henne. Du høres ut som en god venn, men husk at hun også må ta ansvar for seg selv.