Skoleoppgave – helse og lovverk på ecstasy og benzodiazepiner

Hei. På skolen har vi en oppgave om dop og rus. Men jeg vet ikke så mye om disse her. De jeg trenger å vite mer om er Helse og Loverk med Ecstasy og Benzodiazepin. Hve er helsa og loverken med de stoffa der?

Kvinne, 14 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Ecstasy/MDMA står oppført på Narkotikalisten, hvilket betyr at det er klassifisert som et illegalt rusmiddel. Dette betyr at tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel, oppbevaring, besittelse og bruk av Ecstasy/MDMA er forbudt. Når det gjelder Ecstasy/MDMA og helse, er direkte faremomenter først og fremst forbundet med hvordan Ecstasy/MDMA forårsaker høy puls og høyt blodtrykk, samtidig som det dehydrerer kroppen. Disse komplikasjonene påvirker sentralnervesystemet og kan forårsake pustestans og bevisstløshet, og kan i ytterste konsekvens være dødelig. En annen mulig direkte skadevirkning av Ecstasy/MDMA er ulike former for psykiske problemer. Det er også verdt å nevne at Ecstasy/MDMA svekker brukerens konsentrasjon og dømmekraft, som derfor vil kunne føre til potensielt farlige situasjoner.
Benzodiazepiner er en fellesbetegnelse for en spesifikk gruppe legemidler, som primært har som formål å virke beroligende, som sovemedisin, eller som medisin mot epilepsi. De ulike virkestoffene som utgjør gruppen benzodiazepiner står også oppført på Narkotikalisten, men det er tillatt å besitte og bruke disse dersom man har gyldig resept fra legen. Dette betyr at det omsettes en del benzodiazepiner på det illegale rusmarkedet. Dersom man følger den dosen legen har forskrevet vil de ikke være direkte helseskadelige, men bruk av benzodiazepiner medfører en stor risiko for avhengighet. Det er derfor anbefalt å skrive ut benzodiazepiner for en kortest mulig periode, og med en så svak styrke som mulig. Faren for helseskader blir først tilstede når man inntar betydelig større doser enn hva legen har anbefalt, og særlig i kombinasjon med alkohol eller andre rusmidler. Dette øker faren for forgiftning da rusmidlene gjerne forsterker hverandres effekt.
Håper dette hjelper deg et stykke på veien, og lykke til med oppgaven!