Misbruk av smertestillende/beroligende

Hei.
Jeg har fått en tendens til å misbruke smertestillende jeg har liggende. Noen ganger ting så sterkt som Tramadol, men også vanlig Paracet o.l. Sobril har jeg også tatt for å få en avslappet slags rus. Jeg har aldri overdosert, kun tatt små mengder og ikke ofte da det er begrenset tilgang. Jeg gjør det stort sett i skjul for mine nærmeste, men jeg har to barn og jeg vil ikke bli verre. Jeg går gjenvlig til psykolog og har gjort dette i over fem år. Da jeg føler det vanskelig å snakke om slike ting med min behandler der, så gikk jeg til legen. Jeg tar disse tablettene både for mye smerter, fysisk men og psykisk, men også for en slags avslapning. Jeg føler/tror jeg sover bedre. Med to små barn har det ikke vært mye søvn de siste årene og alt tærer på meg. 10 tunge år psykisk med mye smerter i kroppen og i sinnet. Jeg gikk til legen for å spørre om stabiliserende medisiner fordi jeg har sinnsyke humørsvigninger og kan finne på å skade meg selv. Men fikk avslag og beskjed om å prate med behandleren/psykologen min.
Dette har bare gjort det verre og jeg tenker hver kveld på å ta noe for å få slappet av. Jeg blir fryktelig sliten i hodet dagen etter av noe av disse tablettene jeg har tatt.
Jeg ønsker ikke dette lengere. Men hvordan skal jeg åpne meg og få hjelp? Jeg skammer meg sånn og er redd for å bli fratatt barna. Som absolutt ikke lider av dette, men jeg ønsker som sagt ikke bli verre og øke misbruket. Jeg vil avslutte, men trenger støtte og hjelp. Hvordan?

Kvinne, 23 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver situasjonen din er det tydelig at du trenger hjelp. Du beskriver så sterke humørsvingninger at du til og med kan finne på å skade deg selv. Hvis det er små mengder du misbruker, og ikke ofte, er heller ikke problemet med misbruket så stort at det er så farlig å snakke med psykologen om det. Så lenge det ikke går utover barna dine, har ikke psykologen meldeplikt. Det er derfor en god start å snakke med psykologen din om både misbruket og andre ting som plager deg. Hvis legen din ikke er imøtekommende i forhold til deg og dine behov for hjelp, bør du vurdere å skifte lege. Psykologen din kan ikke foreskrive medisiner, og det beste for deg er om legen og psykologen din kan samarbeide. Du kan enkelt skifte lege hvis du går inn på MinFastlege, og du kan skifte fastlege maksimum tre ganger i året.