Min samboer drikker for mye

Hei! Min samboer sliter med psykisk sykdom, og har så lenge jeg kjent han tatt antidepressiva og sobril for dette. Jeg sliter selv psykisk , og jeg drikker heller ikke da jeg kommer ifra en meget alkoholisert familie. Min samboer er fult klar over dette , men etterhvert ble det greit at han drakk et par øl i helgene. Problemer er at det har dratt ut ekstremt mye , å nå drikker han 6 øl HVER KVELD. Dette bekymrer meg stort ! Han påstår at han ikke har et alkohol problem , men drikker fordi det demper angst og han får sove. Jeg er uenig , men når ikke frem. Jeg får vonde minner og trives ikke hjemme lenger. Tror dere dette er et problem? Jeg er sliten og lei 🙁

Kvinne, 23 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du synes dette er vanskelig. Det er godt mulig at han trenger hjelp. Det vi anbefaler er at du tar dette opp med ham. Her kan du få noen enkle tips om hvordan du kan ta det opp på en best mulig måte. Om han ønsker hjelp, må han ta kontakt med sin fastlege. Om han ikke ønsker hjelp, er det ikke så mye du får gjort for å tvinge han til å søke hjelp. Da er det viktig at du setter grenser for deg selv. Og det er kan være bra for deg å ha noen å snakke med om situasjonen.Du kan kontakte Veiledningsenteret for pårørende på 35527705/ 907 02 621 for en uforpliktende samtale. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588 ( hver dag 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller chatte med oss ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17).