MDMA

Hei.
Jeg lurer på hvor farlig det er å prøve MDMA? Og hvordan virkning vil det ha hvis man drikker alkohol samme kveld?
Siden det er et kjemisk stoff, og et stoff i det hele tatt, så er jeg skeptisk til det.
Hvis du går på faste medisiner (lamictal og trimonil), vil det være en dårlig kombinasjon eller vil det ikke ha en effekt i det hele tatt?

Kvinne, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi en presis beskrivelse av «hvor farlig» noe er, da utfallet av et rusmiddelinntak i høy grad avhenger av en rekke ulike faktorer. Særlig viktige faktorer inkluderer personligheten, erfaringer og forventninger hos den som inntar rusmiddelet. Minst like viktig er situasjonen rusmiddelet inntas i, og hvilken mengde som inntas.
Hva vi kan si om MDMA spesifikt, er at risiko ved bruk er særlig knyttet til dehydrering og overoppheting av kroppen. Dette kan i ytterste konsekvens forårsake betydelige fysiske komplisjoner som bevisstløshet og pustestans. MDMA virker stimulerende på sentralnervesystemet, og kan gi sterke belastninger for hjertet. I tillegg kan du oppleve at din kritiske sans svekkes, hvorpå du kan gjøre ting du angrer på. Dessuten opplever enkelte et betydelig psykisk ubehag i etterkant av MDMA-rus. Dersom du likevel bestemmer deg for å prøve MDMA, anbefaler vi at du er forsiktig og heller prøver en litt lav dose, og at du inntar dette i trygge omgivelser sammen med folk du stoler på. Det er også lurt å ha en edru person tilstede.
Alkohol er altså en uheldig kombinasjon med MDMA, da alkohol bidrar ytterligere til en dehydrering av kroppen. Det er riktignok bedre å drikke alkohol (fortrinnsvis avkjølt og med en lav volumprosent alkohol) enn ikke å drikke noe overhodet, men det beste er likevel å drikke vann eller annen alkoholfri drikke regelmessig.
Når det gjelder medisinene du nevner, kjenner vi ikke til noen interaksjoner mellom disse og MDMA. Men dersom du tar disse medisinene mot epilepsi, bør du være oppmerksom på at MDMA kan i noen tilfeller senke terskelen for å utløse epilepsianfall.
Du kan lese mer om Ecstasy/MDMA på våre hjemmesider.