Mann som ruser seg

Hei. Mannen min har narkotika problem, med cannabis og kokain. Har bruker cannabis siden han var 13 år…han hadde perioden med kokain i før men nå mistet han kontroll. Hvor kan han få hjelp? Vi er ikke norske. Han kan snakke bare engelsk. Han er 28. Vi bor i (anonymisert, red.) takk for svar

Mann, 28 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du tar kontakt! Det er hjelp å få. Hvis det er slik at mannen din har en fastlege, anbefaler vi at han tar kontakt med denne. Der kan han få en henvisning til videre behandling, for eksempel i spesialisthelsetjenesten og/eller til en psykolog. Dette kan han også få fra sosialkonsulent/ruskonsulent i NAV. Dersom det er behov for akutt avrusning kan dere ta kontakt med legevakt. Du kan også gå inn på vår hjemmeside der du finner råd og veiledning for pårørende.
Hvis det er behov for tolk, kan dere ta kontakt med tolketjenesten i kommunen dere bor i.
Vi håper mannen din får den hjelpen han trenger. Ta gjerne kontakt med oss på telefon 08588. Vi holder åpent fra 11-19 hver dag, 10-19 tirsdager og onsdager.