Konsekvenser av røyking og drikking

Jeg startet med å røyke og drikke da jeg var 14 år. Hvilke konsekvenser vil dette ha for meg? Vil jeg helt sikkert få betrakteligere dårligere kondis, lever, lunger osv., eller er det ikke så farlig som media skal ha det til?

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det virker som du snakker om tobakksrøyking, dette kan du sjekke med Røyktetelefonen. Hvis du snakker om cannabis, kan du lese mer om det her.
Alkohol er mer skadelig jo tidligere du begynner å drikke. Fordi du ikke er ferdig utviklet hverken fysisk eller psykisk har du dårligere forutsetning for å takle alkoholens virkninger. Dette vil igjen øke sjansene for både fysiske og psykiske skader. I tillegg til fysiske og psykiske skader er det i tillegg en økt risiko for å pådra seg akutte skader. Dette er fordi alkoholen reduserer vurderingsevnen. Ungdom har mindre livserfaring enn voksne, og kan derfor gjøre lite veloverveide ting i alkoholrus. Hvor mye alkohol som skal til før det er skadelig er vanskelig å si helt sikkert, da dette kan variere fra person til person.
Ved langvarig og hyppig bruk av alkohol foreligger det økt risiko for skader i hjerne og sentralnervesystem, lever, hjerte, bukspyttkjertel og hormonproduserende organer. Det er også økt risiko for kreft, for forstyrrelser i blodsystemet og for uopprettelige fosterskader. Etter langvarig alkoholbruk kan det også oppstå depresjoner og psykoseliknende tilstander. Det er også konstatert ødeleggelser av deler av hjernen.
Vi vil derfor anbefale deg å utsette alkoholbruken så lenge du klarer, da dette reduser risikoen for å pådra skader tilknyttet alkohol. Hvis du fremdeles er nysgjerrig på alkoholbruk, anbefaler vi at du snakker om dette med noen voksne du stoler på, f.eks. dine foresatte, helsesøster, lærere osv. Du kan også ringe oss på tlf. 08588 for en anonym samtale.