Kan jeg spørre foreldrene mine om å kjøpe drikke?

Jeg skal på fest på nyttårsaften, og det kommer til å være sprit der. Jeg har ikke lyst til å drikke noe så sterkt, men har ikke lyst til å ikke drikke noe heller. Er det mulig å spørre mamma/pappa om å kjøpe et par cidere til meg? Jeg er litt redd for hvordan de vil reagere.. men om de ikke gjør det så kommer jeg mest sannsynlig til å drikke spriten, og det er jo ikke bra det heller?
Kvinne, 15 år

RUStelefonen svarer:
Det finnes ingen fasitsvar på dette spørsmålet, og det er ganske variabelt hvordan foreldre velger å forholde seg til denne problemstillingen. Noen tenker at dette er en fornuftig løsning, som gir en viss trygghet og oversikt omkring alkoholbruken til deres barn. Andre tenker at hva enn de kjøper til barna sine, vil dette bare være noe som drikkes i tillegg til alt annet på festen. Begge disse standpunktene har fordeler og ulemper, og det blir dermed en vurderingssak. Du er nødt til å være klar over at det ifølge Alkoholloven § 8-8 er ulovlig å kjøpe alkohol på vegne av mindreårige. Enkelte foreldre velger likevel å «se i mellom fingrene» på dette området. Det beste du kan gjøre er simpelthen å spørre dem om hva de tenker om saken. Da må du være forberedt på at de kanskje ikke vil gå med på dette, noe du må respektere.
For øvrig vil vi støtte dine planer om kun å drikke et par sidere fremfor å drikke sprit. Dette gjelder særlig med tanke på din unge alder, hvor du er spesielt utsatt for alkoholrelaterte skadevirkninger.