Hyppig alkoholbruk

Hei, jeg pleier å stikke på helgefylla gjerne to ganger i uken. Der det somregel blir konsumert rundt 10 enheter hver kveld, hvis ikke mer. Hvor skadelig er dette over lengre tid ?

Mann, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er umulig å gi et konkret svar på hvor skadelig dette er over tid; for noen kan et slikt bruksmønster gi alvorlige helsemessige følger, mens andre ikke opplever dette. Hvor sunt du lever ellers i uken kan ha en viss betydning for dette. Det vi kan si, er at gjentatt og stort alkoholinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, hjerneslag, enkelte former for kreft og leversykdom. Risikoen for skader på en rekke indre organer er økt ved regelmessig inntak av alkohol. I tillegg ser man at på grunn av virkningene på sentralnervesystemet blir risikoen for skader, ulykker og vold økt etter inntak av alkohol. Bruk av alkohol over tid øker også risikoen for utvikling av avhengighet; alkoholisme. Men hvorvidt noen av disse symptomene vil ramme deg eller ikke, er umulig for oss å svare på.
Dersom du er bekymret for dette kan du jo kontakte din fastlege for en rutinemessig helsesjekk. Dette er noe du kan gjøre med jevne mellomrom, noe som kan gi deg en indikasjon på hvordan din helsetilstand utvikler seg over tid. Dersom du opplever at ditt drikkemønster er (eller blir) problematisk, kan du selvfølgelig kontakte oss anonymt for en utdypende samtale (åpent hver dag 11-19, tirsdager og onsdager 10-19).