Hvorfor blir man avhengig?

Hvorfor blir man avhengi av alkohol og snus/røyk? Mormor og morfar røyker, mormor har vært på sykehus minst tre ganger på grunn av lungebetennelse. Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger og prøve det og når de vet at det er konsekvenser, hvorfor tar de ikke tyggegummi eller medisiner som motvirker at de blir avhengi. Så hvorfor gjør men det?

Kvinne, 12 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er et godt spørsmål du stiller. Svaret kan deles opp i to deler; hvorfor noen begynner med alkohol og snus/røyk, og hvorfor mange fortsetter med alkohol og snus/røyk. Vi tar det i tur og orden.
Det er ulike grunner til at folk begynner med å drikke alkohol eller å snuse/røyke. Noen ganger handler dette bare om nysgjerrighet, mens andre ganger kan det handle om gruppepress. Noen begynner med dette fordi de har det vanskelig. Andre begynner simpelthen fordi de kjeder seg, og snus/røyk og alkohol virker spennende å prøve. Så kan man spørre seg hvorfor de prøver dette når de vet at det finnes konsekvenser. Det er vanskelig å gi et konkret svar på dette. Kanskje tenker de at det er ikke så farlig, og at disse konsekvensene ikke vil ramme dem selv. Kanskje tenker de at de bare skal prøve dette én eller to ganger, og så gi seg.
Når det gjelder hvorfor noen fortsetter med dette, blir forskjellen på alkohol og snus/røyk mer tydelig. Snus/røyk er sterkt avhengighetsskapende. Alkohol kan også være avhengighetsskapende, men ikke i like stor grad. Felles for snus/røyk og alkohol er at de kan gi en følelse av velvære. Men når nikotin (fra snus/røyk) går ut av kroppen, skaper det ofte en følelse av ubehag (f.eks. uro, nervøsitet, rastløshet), hvorpå man føler en sterk trang til å innta nikotin på nytt. Dette skaper raskt en vane, som kan være svært vanskelig å kvitte seg med. Til sammenligning kan også alkohol skape en følelse av ubehag når det går ut av kroppen, men for de fleste er det ikke sånn at man føler en trang til umiddelbart å drikke mer alkohol for å dempe dette ubehaget. Når vi sier «for de fleste», mener vi med dette at de som kan kalles alkoholavhengige eller alkoholikere gjerne inntar mer alkohol når dette ubehaget inntreffer (også kalt «abstinenser»). Men det er ikke slik at alle som drikker alkohol er avhengige. Alkohol drikkes stort sett for å oppnå velvære, men når man drikker mye og ofte kan det være fordi man har det vanskelig på andre områder i livet.
Det er riktig som du sier at man kan ta tyggegummi, medisiner og lignende for å dempe bruken av alkohol og snus/røyk. Men for noen er ikke dette nok til å bli alkoholfri eller snus-/røykfri. For andre fungerer dette helt utmerket. Folk er forskjellige. Det er uansett leit å høre om mormoren din, og vi håper at det går bra med henne fremover. Vi håper at dette ga deg noen svar. Dersom du ønsker flere råd om snus/røyk, anbefaler vi at du kontakter Røyketelefonen / Slutta.