Hva skal jeg gjøre? ?

Jeg har oppdaget at min sønns venner røyker hasj når de er på besøk hos oss. De sitter i stua over garasjen for seg selv og er da ganske for seg selv. Det er særlig to av dem mens to andre er jeg litt usikker på. Og da har nok min sønn også prøvd dette. De er 17 år alle. Det er en som har fylt 18 men han har ikke vært her under siste. Hvordan griper jeg an saken, konfronter min sønn først eller alle på en gang? Bør jeg stenge stua? Bør jeg kontakte guttene foreldre?

Kvinne, 51 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi synes først og fremst du bør ta en prat med sønnen din om det. En del unge eksperimenterer med hasj og er ikke klar over mulige skader bruk kan gi. Derfor er det viktig at du som foreldre er tydelig på hvor din grense går og hvorfor. Bruk av hasj/cannabis/marihuana kan potensielt gi ulike psykiske skader som du kan lese mer om her. I tillegg vil det kunne få en rekke juridiske og praktiske konsekvenser for sønnen din hvis politiet oppdager at han bruker hasj. Konsekvenser kan være så som; anmerkning på rulleblad, utsettelse av førerkort, problemer med innreise til noen land og begrensninger i forbindelse med utdannelse og yrkesvalg.
I denne lenken finner du en veiledning til en bekymringssamtale. Les igjennom og tenk godt over hva som bekymrer deg og hvordan du skal ta det opp før du snakker med sønnen din.  Det har ikke noe å si om han er 17 eller 18 år i denne sammenhengen, hasj er et illegalt narkotisk stoff som er straffbart å bruke. Du kan som foreldre stille krav til hva du godtar og ikke godtar så lenge han bor hjemme, og du forsørger han.
Vi kjenner ikke sønnen din og deg, og hva slags forhold dere har. Det beste er jo om dere får til en god samtale som gjør at du føler deg trygg, og stoler på han. Hvis du ikke kommer noen vei med samtalen, og fortsatt føler deg utrygg, synes vi du bør søke veiledning. Du er velkommen til å ringe oss på 08588 mellom 11-19 hver dag (10-19 på tirsdager og onsdager). Du kan også kontakte familievernkontor for råd og veiledning. Det kan kanskje være lurt å gi beskjed til alle guttene om at du ikke tolererer bruk av hasj/cannabis i ditt hus. Stenger du stua unngår du bruk hjemme hos deg, men det som er viktig er at du er trygg på at sønnen din ikke bruker det andre steder. På spørsmål om du skal kontakte andre foreldre, avhenger dette av hvor godt du kjenner dem, og hvor fortrolige dere er.