Hjelp – jeg besvimte på t-banen

Hei,
jeg besvimte 3 ganger når jeg skulle gå av t-banen her om dagen, det kom 3 personer å hjalp meg på bena. Slo ut 3 fortenner.
Politi og ambulanse ble tilkalt, og politiet spurte om jeg hadde hatt noe med dem å gjøre tidligere, hvilket jeg ikke har. De spurte i tillegg om jeg hadde hatt befatning med rusmidler, nei svarte jeg, men jeg hadde vært på fest natten før, og var redd for om noen hadde blandet noe i drikken min. Jeg mener politiet utførte munnhuletest.
Jeg ble sendt til legevakt, og diagnose vasovagal besvimelse ble stilt. Jeg hadde normale EKG og blodverdier, og legen mente jeg hadde besvimt på grunn av stress.
Spørsmålet mitt er, i og med at jeg aldri før har brukt noe narkotika, eller dømt for lignende forhold. Hva vil politiet foreta seg nå? Og dersom munnhuletest hadde vist seg positiv hadde jeg vel fått vite dette samme dag?
Kan jeg be lege om å fortelle diagnose til politiet?

Mann, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det virker som det går bra med deg nå. Du trenger ikke være bekymret for at dette skal få noen store  juridiske konsekvenser for deg. I verste fall får du en bot for bruk, men du sier jo at du ikke har brukt noe. At noen har puttet noe i drinken din virker lite sannsynlig, men i så fall burde du forklare det om du hører noe mer. Hadde de funnet noe i testen ville du fått beskjed om det så snart svaret forelå. Hvor lang tid dette tar varierer etter hvor mye de har å gjøre. Vi tenker at du ikke trenger å bekymre deg for dette.