Helsesøsters taushetsplikt

Om jeg forteller helsesøster at jeg bruker rusmidler, kan hun si ifra om det til foreldrene mine? Hvor langt strekker taushetsplikten seg? For jeg har hørt at om jeg gjør noe som er skadelig mot meg selv/andre så har hun plikt til å si ifra, og det å røyke/drikke mye er jo skadelig?

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette vil komme veldig an på situasjonen, hvor alvorlig den er, hvor omfattende bruken er, konsekvenser, hvilket rusmiddel det er osv.
Hovedregelen er at foreldre har innsynsrett i din journal når du er under 16 år. For barn mellom 12 og 16 år skal foreldre ikke få innsyn i opplysninger når du «har grunner som bør respekteres.» Eksempel på dette er opplysninger om lettere psykiske problemer pga. mobbing, problemer hjemme og kjærlighetssorg. Dette gjelder også opplysninger om seksuell helse, prevensjon og lignende. Foreldrenes innsynsrett må sees i sammenheng med din selvbestemmelsesrett. I visse tilfeller kan din selvbestemmelsesrett gå foran foreldres rett til å samtykke til helsehjelp på dine vegne før du fyller 16 år. Hvis du er usikker på om helsesøster må si noe videre til dine foresatte om det du forteller henne om, så spør henne om det.
Du kan jo formulere det som et generelt spørsmål omtrent slik: «Hvis noen forteller deg om … må du si det til foreldrene, da?» Da vil du få vite hvordan hun vil tenke rundt alvorlighet og om/evt. hvordan informasjon kan gis til foreldre. Taushetsplikten skal ikke være til hinder for at noen får hjelp, så helsesøster vil legge stor vekt på det.
Hvis det er snakk om et illegalt/ulovlig rusmiddel, tror vi sjansen er stor for at hovedregelen om at foreldre har innsynsrett i din journal vil tre i kraft. Hvis det er snakk om alkohol, så er det ikke i seg selv ulovlig å drikke alkohol når du er 15 år. Det er ulovlig å selge/gi/»overdra» alkohol til noen under 18/20, men ingen lov spesifikt mot å drikke. Helsesøster kan uansett komme til å vurdere at taushetsplikten her «ikke skal være til hinder for at du får hjelp».
Hvis du har behov for å snakke med noen som helt sikkert ikke sier noe videre, kan du kontakte oss anonymt på telefon 08588 eller chat og diskutere både bruk av alkohol og andre temaer du har på hjertet.