Hasj gjør meg roligere, man kan jeg bli paranoid?

Hei! Jeg er en gutt på 16 år som har røyka hasj et par ganger, jeg røyker det mest fordi jeg føler selv at jeg får roa meg, for jeg sliter veldig med sinne. Så det hjelper for å få hat tanker ut av hode litt. Men jeg har hørt at folk sier at røking av hasj over tid kan gjøre at du blir paranoid, du kan se ting osv mens du ikke har røyka. Noen sier også at du kan bli psykotisk av det. Er dette sant?

Mann, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Virkningen av cannabis er sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø samt rusdosen. Det stemmer at noen opplever å få reaksjoner i form av angst og paranoia ved bruk av hasj, og virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Dette er ikke egentlig psykiske problemer, men en bivirkning av hasjen. Det er allikevel slik at noen – de som er disponert for det – kan pådra seg mer langvarige psykiske problemer. Du finner en ganske ok artikkel om temaet på forskning.no.
Her finner du flere fakta om cannabis.