Foreldrene mine drikker veldig mye

Hei! jeg er en jente på 16 som nettopp har fått vite om denne siden. Jeg har lenge brukt siden barnogunge.no, men nå skal jeg begynne å lese denne siden mer.
Jeg er da 16, og bor sammen med mor og far. Helt siden oppveksten min har foreldrene mine drukket alkohol, hver helg og alle ferier. Jeg valgte å ikke fortelle noen om det fordi jeg trodde det var normalt – helt til en kveld hvor jeg så pappaen min full, da jeg kun var 7 år.
Men jeg holdt ut lenger enn det. Jeg fortalte først om opplevelsene ved alkoholen da jeg var 15 (ca. 1. år siden). På ett år har jeg gjort vanvittig mye! Barnevernet ble inne i bildet, jeg ble skrevet inn på BUP og alt var tilsynelatende ok.
Men det kom til et punkt hvor barnevernet trakk seg og jeg ble skrevet ut av BUP, og det er på dette punktet jeg er nå. Jeg snakker med noen nå til dags, men ingen fagfolk. Foreldrene mine drikker ennå, helger og ferier. Jeg har forsøkt å fortelle dem hva jeg føler, men som de fleste ungdommer, er det å ta opp vonde temaer med foreldre vanskelig og utfordrende. De vet jeg ikke liker deres alkoholbruk, men de tenker ikke over det. De drar på fester, kommer hjem drita full på nettene og spiller høy musikk på kveldene. Jeg er sliten av å grue meg til helger, og ikke minst ferier. Jeg får litt hjelp, men jeg vet ikke hva de kan gjøre for å hjelpe meg videre. Snart er det jul, noe jeg gruer meg enormt mye til.
Men mitt spørsmål er hva jeg kan gjøre, og hva de jeg snakker med eventuelt kan bidra med? Jeg vil bli kvitt denne alkoholdrikkingen!!

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er fullt forståelig at du opplever situasjonen som svært vanskelig. Det er leit å høre at dine foreldre ikke tar bekymringene dine på alvor, og at du har kommet til et punkt der barnevernet har trukket seg, og du har blitt utskrevet ifra BUP. Det er ikke riktig at du skal måtte stå alene i en slik situasjon, men dessverre er det mange barn og unge som gjør nettopp dette.
Du sier at det er vanskelig og utfordrende å ta opp dette temaet med dine foreldre, men at du vet at de er klar over at du ikke liker det. Altså vet ikke vi hvor mye de faktisk vet; derfor synes vi du bør fortelle dem nøyaktig hvor ille du opplever situasjonen, slik at det ikke er noen tvil om det. Vi forstår at dette kan være vanskelig, men du må også tenke på at alternativet (altså å fortsette med å lide i stillhet) nok er langt verre. Det er dessverre ingen garanti for at de vil ta dette til seg, men da har du i det minste gjort ditt. Det er ikke sikkert at det er mulig å bli «kvitt denne alkoholdrikkingen»; derfor er det viktig at du fokuserer på å sikre ditt eget beste utover dette.
Et mulig lyspunkt i tunnelen kan være at du nærmer deg en alder der det snart vil være naturlig å flytte hjemmefra. Dette kan riktignok være snakk om enda et par år til, som nok kan oppleves som uutholdelig lenge i din situasjon. Likevel kan det være greit å ha i bakhodet at den situasjonen du er i nå, på ingen måte varer evig.
Når du spør om hva hjelpeapparatet kan bidra med, er dette noe som selvfølgelig avhenger av hvem du snakker med. Når vi kan utelukke barnevernet og BUP, er det NAV som stiller seg som et naturlig hjelpeapparat å kontakte. NAV tilbyr en rekke ulike former for sosialhjelp (inkludert henvisning og hjelp til videre hjelp); vi oppfordrer deg til å kontakte dem og høre hva de kan gjøre i akkurat ditt tilfelle.
Vi har også lyst til å tipse deg om noe som heter BARweb – der BAR står for Barn av Rusmisbrukere. De omtaler seg selv som «en bruker- og interesseorganisasjon for barn, i alle aldre, som opplever foreldres rusbruk som en belastning og har som hovedmål å fremme barn av rusmisbrukeres kunnskap/erfaring, posisjon og stemme i samfunnet». Ettersom du bor i Oslo kan du f.eks. benytte deg av deres drop-in tilbud BARsnakk (Torggata 1, åpent hver mandag 17.00-20.00, eller når som helst etter avtale), eller kontakte dem anonymt via chat. Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss for en utdypende samtale på tlf. 08588 (åpent hver dag 11.00-19.00, tirsdager og onsdager 10.00-19.00).