Fått noe i drinken?

Det er en stund siden, men det slår meg som underlig, så jeg må bare spørre. Jeg fikk vin hos en venn. Jeg gikk noen turer til og fra toalettet. Jeg oppdaget etterhvert at det var kommet et slags hvitt belegg på innsiden av hvitvinglasset. Jeg følte meg beruset, til tross for at jeg ikke trodde jeg drakk mye. Jeg skulle sykle hjem og klarte det nesten ikke. Sjanglet og snøvlet. Dagene etter var jeg i svært dårlig form. Kvalm, vondt i hodet, dårlig matlyst, trøtt og dårlig i magen. Slik hadde jeg aldri blitt før. Har noen puttet noe i vinen min?
Kvinne, år fra

RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanskelig for oss å svare på om du har fått noe i vinen din eller ikke. Statistisk sett er «spiking» (altså at noen putter rusmidler i drinken din) noe som sjeldent skjer. Oftest er det rett og slett at en selv undervurderer alkoholens virkninger eller tror man drikker mindre enn det man faktisk har gjort. Det er også slik at alkohol kan ha en veldig varierende effekt, basert på dagsform og så videre. Det du tåler den ene dagen, kan gjøre deg ganske så rusa en annen gang.
Men selv om spiking forekommer sjeldent, så er det jo noe som skjer i blant. Om det var noe hvitt belegg på innsiden av glasset, høres jo det rart ut. Om det var noe som oppsto mens du var på toalettet, er det jo enda større grunn til mistanke. Hadde det vært sånn hele tiden, kunne det jo for eksempel være rester etter vaskepulver eller lignende.
Symptomene du beskriver, er vanlige symptomer på alkohol og bakrus (fyllesyken). Men det kan også være symptomer på andre rusmidler. Det er lurt å få tatt urinprøve så fort som mulig om du mistenker at noen har puttet rusmidler i drinken din. Det kan du gjøre hos legen. Dessverre vil nok dette ikke kunne påvises nå ettersom det skjedde for «en stund siden».
Det er også greit å tenke på at om du har venner du mistenker kan dope deg ned, så er det kanskje ikke vennskap verdt å satse på.