Er jeg avhengig?

Hei, jeg har i 7 år slitt med kroniske hoftesmerter. Jeg har i løpet av denne tiden gått på forskjellige typer smertestillende og betennelsesdempende tabeletter. Etter noen år fikk jeg «endelig» noe som hjalp mot smertene, dette var tramadol, som jeg tok sammen med paracetamol. Jeg begynte med 50mg tramadol sammen med 1g paracet. Måtte etterhvert øke til 100mg tramadol pga. kroppens tilvenning.
Det siste året har jeg slitt med depresjon og pga. medisinering mot dette måtte jeg bytte til paralgin forte. Det siste året har jeg i tillegg til hoftene slitt med ryggsmerter. Ryggsmertene skyldes et muskulært problem som jeg holder på å trene opp.
Ryggsmertene har begynt å avta, heldigvis (har vært flink å trene! 😉 ).
Den siste måneden har jeg hatt store hoftesmerter ( dette kommer stort sett i perioder fra 1 – 4 uket ca).
Jeg har alltid vært flink/forsiktig med smertestillende. Brukt dette når det virkelig er nødvendig og sjeldent full døgndose.
MEN, den siste måneden har jeg brukt mange fulle døgndoser. Har også tatt meg selv i å bruke smertestillende forebyggende (det går nå i paralgin forte, 2 tabeletter 4 ganger daglig).
Det er ikke hver dag jeg tar full døgndose, men det har blitt standard å ta ivertfall morgen og kveld (2 stk paralgin forte).
Tar dette selv om jeg bare har «litt» vondt.
Når jeg har sterke smerter, merker jeg at det ikke alltid er nok med paralgin forte. Jeg drikker da et par øl og et par glass whisky i tillegg til tabelettene.
Jeg er klar over at dette ikke er bra og SKAL unngås. Jeg er temmelig lei smerte og finner da på dumme ting som dette.
Beklager lang beskrivelse men håper det kan gi et lite helhetsbilde. Jeg har familiemedlemmer med store og små rusproblemer og er livende redd for å bli slik.
Spørsmål; viser jeg avhengighets oppførsel?
Bør jeg melde ifra til legen min om dette å få hjelp til å trappe ned på pilleforbruket? Litt redd for dette fordi jeg trenger smertelindring , men jeg NEKTER å bli avhengig av slike stoffer. Så må jeg så må jeg!

Mann, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du kan absolutt snakke med legen din om nedtrapping. Det er nok en god idé både for å lage en langsiktig plan og for ev. å ha noen å snakke med hvis nedtrapping fører til at ting blir vanskelig. Vi vet ikke om du har noen form for alternativ smertebehandling, og ofte er leger ganske raske til å bruke medisiner (og ikke noe annet), men alternative behandlingsmetoder – i tillegg til medisiner – er noe du bør vurdere.
Når det gjelder spørsmålet om avhengighet, kommer det litt an på hva du mener. På engelsk skiller man mellom «dependence» og «addiction». I ditt tilfelle er det nok mest nærliggende å vurdere dette ut fra om du er «dependent» eller ikke. I følge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder. Du kan vurdere selv ut fra denne listen.
• De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
• De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
• Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
• De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger