Dempende rusmidler

Hei! Jeg skal skrive en skoleoppgave om dempende rusmidler, og jeg lurer på hvilket dempenderus midler som er mest brukt, eller mest brukt av ungdom, og kunne fortelle meg litt videre om det?

Kvinne, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Alkohol er det mest brukte dempende rusmiddelet blant både ungdom og voksne. Alkohol kan ha både en dempende og en stimulerende virkning som du kan se i folkehelseinstituttets faktaark – Rusmidlenes virkning på hjernen. Hovedvirkningen av alkohol er dempende.
Vil du se statistikk om bruk av alkohol og/eller andre rusmidler kan du sjekke Statens institutt for rusmiddelforsknings (SIRUS) sine sider.
Du kan finne mye informasjon om alkohol på ung.no, folkehelseinstituttets sine sider om alkohol eller i vår brosjyre om alkohol. Ellers kan vi tipse deg om våre sider veiledning til skoleoppgaver.
Andre dempende stoffer er benzodiazepiner (legemidler). Cannabis (hasj/marihuana) er dempende og hallusinogent.
Lykke til!