Hjelpe min rusavhengige far

Hvordan kan jeg hjelpe min rus avhengige far? Han har holdt på med rus siden han var 14 🙁
Jeg havnet i fosterhjem på grunn av mine foreldre var/er rus avhengige, min mor klarte å stoppe for 4 eller 5 år siden, men min far? Jeg er redd for ham! Plis, fortell meg hvordan jeg kan hjelpe ham!!!

Kvinne, 15 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å ha en pappa som har et rusproblem. At du bekymrer deg for han og gjerne vil hjelpe han er forståelig, men det er viktig å huske på at hans helse ikke er ditt ansvar. Barn og unge er ikke ansvarlig for at foreldre ruser seg eller for konsekvensene det får for dem og familien. Det finnes hjelp å få, men det avhenger av at pappaen din selv tar initiativ til å søke hjelp. Om han ønsker hjelp, må han snakke med legen sin, som vil henvise han videre til egnet hjelp. ​
Hvis du ikke har snakket med noen voksne om denne situasjonen, så foreslår vi at du tar kontakt med noen som kan støtte deg. Det kan være helsestasjon for ungdom der du bor eller helsesøster på skolen. Kompasset tilbyr rådgivning og terapi til barn og unge mellom 14-35 som har foreldre som har et rusproblem. Om ting føles tungt finnes det også hjelpetelefoner du kan ringe. Du kan ringe Røde kors sin ungdomstelefon Kors på halsen. Og du må også gjerne ta kontakt med oss på telefon 08588 (alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19 ) eller chatte med oss ( hverdager 14-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17).